Scandalul azilelor groazei a scos la iveală un număr imens de abuzuri în sistemul asistenței sociale. În afara căminelor de bătrâni din Voluntari, unde s-au găsit condiții greu de descris, s-au mai închis peste 90 de centre din întreaga țară.
Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în parteneriat cu Centrul de Resurse Juridice au colaborat pentru a crea o aplicație numită „Ceasul Bun”. Aceasta are ca scop facilitarea raportării abuzurilor. Descărcând aplicația, persoanele vulnerabile care sunt internate în centre specializate pot să semnaleze instanțele de comportamente abuzive, indiferent dacă la nivel fizic sau emoțional.
Cum poate fi accesată aplicația
Conform celor care au dezvoltat „Ceasul Bun”, se poate descărca pe telefoanele cu sistem de operare Android sau iOS. De asemenea, este diponibilă ca aplicație online, deschisă din browser.
„Ceasul Bun” este o aplicație sub formă de chestionar și răspunde „unei nevoi identificate în peste 20 de ani de expertiză în domeniu, și anume lipsa efectivă a instrumentelor adecvate prin intermediul cărora persoane din categorii vulnerabile (cu dizabilități intelectuale și/sau psihosociale, dar și cele cu afecțiuni neurologice, instituționalizate) să poată avea acces la justiție (să poată formula sesizări cu privire la fapte de natură penală ale căror victime sunt, să își poată revendica drepturile sau cere reevaluarea măsurilor de ocrotire instituite)”, a explicat Ministerul Public.
Acțiunile pe care le pot întreprinde utilizatorii
În afara depunerii de sesizări și plângeri, cei care au descărcat aplicația pot să solicite mutarea într-un centru diferit. De asemenea, ei pot să ceară să fie puși în legătură cu un judecător. Dat fiind că aceste acțiuni sunt întreprinse de actori instituționali diferiți, formularele de solicitare vor fi trimise către adresele de email ale instituțiilor în cauză.
De asemenea, în cazul în care pacientul se simte în pericol și nu vrea ca persoana sau instituția pe care o raportează să știe că se află în procesul completării formularului, el are acces la opțiunea „Ascunde formularul”. Astfel, în locul documentului pe care îl completa, va apărea un ecran similar cu cel de deblocare, care arată numai ora exactă, informează Realitatea.
Deși este nevoie de internet pentru a putea trimite solicitările, progresul în completarea formularului se salvează chiar și atunci când rețeaua de internet pică sau apar alte astfel de nereguli tehnice. Astfel, când revine conexiunea, pacientul poate să continue de unde lăsase plângerea.
În prezent, centrele sociale găzduiesc peste 50.000 de oameni.