Rusia este unul dintre cei mai mari producători de petrol din lume. Țara s-a confruntat cu penurie de combustibil, crucial pentru strângerea recoltei în unele părți din sudul țării. Situația s-ar putea înrăutăți în următoarele luni, au declarat pentru Reuters surse de pe piață.
Traderii au declarat că piața carburanților a fost afectată de o combinație de diferiți factori. De la întreținerea rafinăriilor de petrol, blocajele de infrastructură pe căile ferate, la o rubla mai slabă. Acești factori stimulează sau nu exporturile de carburanți.
Criză de combustibil
Rusia a încercat să abordeze penuria de motorină și benzină în ultimele luni. A introdus restricții la exporturi ca ultimă încercare de a preveni o criză gravă de combustibil. Acest subiect este pentru Kremlin înaintea alegerilor prezidențiale din martie. O decizie guvernamentală de a reduce subvențiile pentru rafinării este posibil să înrăutățească disponibilitatea combustibilului. Rusia este de asemenea cel mai mare exportator de cereale din lume. Lipsa combustibilului va afecta puternic agricultura. Acest sector se pregătește de perioada de recoltă.
Depozitele regionale de produse petroliere din regiunile sudice ale Rusiei au fost nevoite să reducă sau chiar să suspende vânzările de carburanți. Între timp, stațiile de alimentare cu amănuntul au fost nevoite să limiteze volumele de vânzare de carburanți către clienți.
Nu există carburant pentru vânzare
„Benzina Ai-92 nu este disponibilă pentru vânzarea cu amănuntul în regiunea Krasnodar, Adygea și Astrahan. Abia dacă există benzină și motorină Ai-95.”, a declarat un comerciant din sudul Rusiei. Un alt comerciant a declarat că nu au existat vânzări de motorină la depozitele de petrol. Practic, nu există motorină pe piețele cu amănuntul pentru a doua săptămână consecutivă în întreaga regiune Samara. Această zonă este situată în regiunea fluviului Volga.
Vicepremierul rus Alexander Novak a declarat miercuri că nu au existat penurii de combustibil. Dar el a mai spus că guvernul lucrează la măsuri pentru a asigura o ofertă stabilă de pe piața internă. De asemenea, se dorește creșterea nivelului de vânzări obligatorii pe burse. În plus, va fi limitat numărul de exportatori.
Creștere bruscă a prețurilor angro
Comercianții au declarat că penuria de pe piața cu amănuntul a fost urmată de o creștere bruscă a prețurilor angro. Statul plafonează prețurile de vânzare cu amănuntul, ordonând vânzătorilor să crească prețurile la benzină și motorină. Acestea trebuie să urmeze cursul inflației oficiale. Surse din industrie spun că situația se va îmbunătăți nu mai devreme de luna octombrie. Atunci, multe rafinării de petrol își vor încheia lucrările de întreținere, în timp ce se așteaptă ca cererea sezonieră să scadă.
Unii fermieri s-au plâns, de asemenea, de lipsa de combustibil. „Există o penurie de combustibil … prețurile produselor petroliere au crescut între 10% și 20%.”, a declarat în comentarii scrise Andrei Neduzhko, directorul general al holdingului agricol Step. Compania sa operează în regiunile sudice ale Rusiei, Rostov, Krasnodar și Stavropol. Cu toate acestea, el a declarat că nu există riscuri pentru campania de însămânțare.
Prețurile explodează
Prețurile la motorină au început să crească brusc în iulie. În ultimele două luni, prețurile motorinei la bursa de mărfuri au sărit în medie cu peste un sfert. Acestea au ajuns la 67.000 de ruble (700 de dolari) pe tonă. „Noi nu cumpărăm. Prețurile sunt nebunești.”, a declarat un proprietar al unui depozit de combustibil.
Volumul producției de produse petroliere a Rusiei a satisfăcut pe deplin cererea actuală de combustibil. Acesta a fost mesajul transmis de Ministerul Energiei săptămâna trecută. Dar totuși, au fost redirecționate unele exporturi de benzină și motorină către piața internă. De asemenea, statul rus a trecut la utilizarea stocurilor, conform Reuters .