Pentru a reduce costurile și a diminua deficitul de personal, mai multe țări cer organismului ONU care controlează normele de siguranță aviatică la nivel mondial să configureze noi norme în care să existe un singur pilot pentru zborurile comerciale, în loc de doi.
Agenția pentru Siguranța Aviației din Uniunea Europeană consideră că acest lucru s-ar putea implementa începând cu anul 2027, însă trebuie rezolvate problemele de siguranță și cantitatea de stres la care sunt expuși piloții.
Tony Lucas, căpitan de Airbus SE A330 pentru Qantas Airways și președinte al Australian & International Pilots Association, a declarat pentru Bloomberg că piloții singuri ar putea fi rapid copleșiți în situații de urgență și ar putea dura prea mult timp până când întăririle ar ajunge în cabina de pilotaj. „Când lucrurile o iau la vale, o iau la vale destul de repede”, a spus Lucas, care a adăugat că persoanele care fac presiuni pentru implementarea acestei măsuri nu sunt cele care pilotează avioanele în fiecare zi.
O problemă suplimentară este că există mai puține oportunități pentru membrii juniori ai echipajului de a învăța de la piloții experimentați dacă toată lumea zboară singură.
EUSA efectuează o evaluare a riscurilor de siguranță privind operațiunile cu un singur pilot, pentru a afla ce reguli ar trebui să fie puse în aplicare pentru a gestiona probleme precum oboseala și implementarea „pauzelor de confort”.
O declarație a EASA din ianuarie 2021 a afirmat că ar trebui să existe sisteme autonome avansate care să poată pilota aeronava în cazul în care echipajul devine incapabil.
Într-un anumit sens, aceasta este doar o concluzie logică a automatizării crescânde care are loc în industria aviatică de zeci de ani. În anii 1950, în cabina de pilotaj exista un căpitan, un copilot, un inginer de zbor, un navigator și un operator radio.
Peste 40 de țări au cerut modificarea reglementărilor, inclusiv Germania și Marea Britanie, iar UE a stipulat că o cabină cu un singur pilot este la fel de sigură ca una cu doi piloți.
Totuși, unul dintre cele mai mari obstacole nu este implementarea zborului cu un singur pilot, ci, mai degrabă, convingerea clienților înspre a accepta această idee.