Producătorii de ciocolată precum Hershey (HSY.N) și Mondelez (MDLZ.O) se vor confrunta cu condiții comerciale mai dificile în următorul an, în timp ce vor încerca să transfere costurile crescute ale cacauei către consumatorii cu bani puțini, care fac economii.
Industria s-a bucurat de profituri extraordinare în ultimii doi ani, deoarece cererea de ciocolată a rezistat în ciuda creșterilor de prețuri, dar datele consultate de Reuters arată că această tendință s-ar putea întrerupe chiar în momentul în care prețurile la cacao au atins cel mai ridicat nivel din ultimii 46 de ani, iar prețurile la zahăr sunt aproape de cel mai ridicat nivel din ultimii peste un deceniu. Consumatorii din Europa și America de Nord au înregistrat deja creșteri de preț de aproximativ 20% în ultimii doi ani și încep să reducă cantitatea de ciocolată pe care o cumpără, arată datele obținute pentru Reuters de către Nielsen, companie de cercetare de piață.
Consumatorii „fac mai multe cumpărături, sperând să găsească oferte”, a declarat luna trecută directorul general al Mondelez, Dirk Van de Put.
Mondelez, producătorul Cadbury, se așteaptă ca inflația la cacao și zahăr să continue. Ca răspuns, compania a declarat că se asigură că este acoperită în mod semnificativ și continuă să stimuleze productivitatea. „Creșterea zahărului și a cacauei în mod specific este materială”, a declarat în iulie directorul financiar al Mondelez, Luca Zaramella. „Vorbim cel mai probabil de o (creștere) de peste 30 de procente dacă ne uităm la ultimele 12 luni, sau chiar mai mult, în special la cacao.”
Dar, după mai mult de doi ani de prețuri mai mari, retailerii ripostează, au spus analiștii, ceea ce duce la o luptă care pune în pericol marjele și profitabilitatea ciocolatierilor. O astfel de bătălie a dus la faptul că Mondelez a retras anterior batoanele Cadbury și Milka de pe rafturile lanțului belgian de supermarketuri Colruyt, după ce nu a reușit să ajungă la un acord asupra prețurilor.
„Nu știu dacă va fi la fel de clar ca și cum ar putea duce prețurile oriunde doresc”, a declarat analistul Barclays Patrick Folan.
Tranzacție în scădere
Producătorii de ciocolată mizează pe rezistența tradițională a produsului lor la creșterile de preț. Mondelez și-a majorat luna trecută previziunile de creștere a veniturilor anuale, în timp ce Hershey și-a ridicat prognoza de profit. „Acum că prețurile sunt 100% asigurate, ne așteptăm la o creștere a volumului și a veniturilor, precum și la o îmbunătățire a marjei pentru Europa”, a declarat Zaramella, după ce Mondelez și-a rezolvat disputa cu Colruyt.
Cu toate acestea, creșterea volumului vânzărilor de ciocolată a Mondelez a slăbit substanțial în acest an – de la 14,8% în cele 4 săptămâni până la 25 februarie la 3,2% în cele 4 săptămâni până la 15 iulie, în ritm anual – chiar dacă a menținut creșterile de preț în zona de două cifre, potrivit unei analize Bernstein a datelor Nielsen consultate de Reuters.
Datele au arătat că volumele de vânzări ale Hershey au scăzut tot mai mult în această perioadă, în timp ce compania a majorat prețurile, scrie Reuters.
„Vedem că consumatorii încep să reacționeze mai mult decât înainte, aș fi foarte precaut cu creșterile de prețuri”, a declarat Dan Sadler, expert în dulciuri la IRI, un cercetător de piață cu sediul în SUA. „Vedem cum consumatorii încep să facă schimburi în jos”.
Barry Callebaut (BARN.S), cel mai mare producător de ciocolată din lume, care aprovizionează majoritatea marilor branduri, inclusiv Nestle (NESN.S), nu se așteaptă la o creștere a volumului de vânzări în acest an. Luna trecută a raportat că volumele au scăzut cu 2,7% în cele nouă luni încheiate la 31 mai.
Între timp, ciocolata cu prețuri mai mici „marcă privată” continuă să câștige cotă de piață.
În SUA, volumele de vânzări ale mărcilor private au crescut cu aproape 9% în anul până la jumătatea lunii iunie, în ciuda unor creșteri de aproape două cifre ale prețurilor, arată datele IRI.
Creșterile de prețuri deja anunțate de Hershey pentru restul anului 2023 sunt de „o singură cifră mare”, în timp ce cele pentru anul viitor sunt de „o singură cifră mică”, a declarat în iulie directorul general Michele Buck.
Hershey, cu sediul în Pennsylvania, speră că, pe măsură ce va reduce ritmul de creștere a prețurilor, volumul vânzărilor sale va inversa tendința actuală de scădere. Aceasta plănuiește să se bazeze pe automatizare pentru a-și menține costurile de producție la un nivel scăzut, a precizat aceasta.
Rabobank spune că aceste presiuni asupra costurilor ar putea continua și anul viitor, din cauza fenomenului meteorologic El Nino din Africa de Vest și a lipsei unor producători alternativi care să poată crește rapid producția.
Principalii producători de cacao, Coasta de Fildeș și Ghana, s-au confruntat în ultimii doi ani cu secetă, ploi excesive și boli. Aceste țări produc două treimi din cantitatea de cacao din lume, iar oficialii se străduiesc să îi ajute pe fermieri să facă față condițiilor climatice. O schemă de „venit de subzistență” din 2019 a fost în mare parte ineficientă.