International

Cine va trebui să renunțe la carnetul de șofer. Noile directive UE

Cine va trebui să renunțe la carnetul de șofer. Noile directive UE

Uniunea Europeană ia în calcul ca seniorii cu o vârstă de peste 70 de ani să nu mai aibă la fel de multă ușurință în a-și păstra sau obține permisul de conducere. Vârstnicii vor fi nevoiți să dea mai multe teste periodice, din care să reiasă că au în continuare capacitatea de a conduce.

Măsura a creat numeroase controverse, oficialii UE fiind acuzați de discriminare de vârstă. În sprijinul șoferilor seniori se pronunță și ADAC, un club auto european care numără peste 18 milioane de membri.

Proceduri și proteste

Conform planurilor de la Bruxelles, ar trebui ca șoferii în vârstă să susțină la fiecare 5 ani teste care să le dovedească aptitudinile de a conduce în continuare.

Unii politicieni de stânga își arată nemulțumirea față de aceste propuneri. „Aceasta nu este altceva decât discriminare în funcție de vârstă”, a spus Thomas Lutze.

De asemenea, ADAC s-a arătat favorabil șoferilor care au depășit o anumită vârstă: conform lor, bătrânii sunt „caracterizati de un stil de condus adaptat situației și de condus anticipat. Ei evită manevrele riscante”. Din punctul de vedere al conducerii ADAC, bătrânii devin mai puțin agili ca șoferi pe măsură ce înaintează în vârstă, dar fără o creștere a riscului de accident.

Pe de altă parte, UE consideră că această măsură este necesară pentru a-și îndeplini dezideratul, acela ca până în 2050 să nu mai existe decese rutiere. Asta în vreme ce în anul 2022, 20.600 de persoane au murit în urma accidentelor de mașină.

O măsură foarte nepopulară

Pentru publicul larg, această inițiativă a Uniunii Europene a fost asociată cu cea care prevede creșterea vârstei de pensionare până la 70 de ani. „Este amuzant că ar trebui să lucrez până la 70 de ani. Şi de îndată ce nu trebuie să mai lucrez, nu am voie să conduc o mașină”, spune un internaut pe Twitter, acuzând UE de cinism prin acest sistem legislativ.

Pe de altă parte, ADAC propune o cale de mijloc și care să nu discrimineze în funcție de categoria de vârstă:

„Dacă sunt identificate probleme de sănătate, medicul curant ar trebui să fie consultat pentru a obține o evaluare a propriei aptitudini de a conduce. Şi, dacă este necesar, pentru a iniția măsuri suplimentare. Iar acest lucru să se aplice tuturor grupelor de vârstă”, este declarația clubului auto, citat de Ediția de dimineață.

Deși generalizarea acestei măsuri la nivelul întregii Uniuni Europene este nepopulară, există câteva state care au această procedură înscrisă în legislația națională.