Epoca Ceaușescu a reprezentant o parte din viața multora dintre noi și nu o putem șterge cu buretele. Sunt multe de spus, dar ne vom opri astăzi la subiectul legat de recondiționarea unor nave vechi.
Cine sunt românii care readuc la viață două dintre navele lui Ceaușescu. Două istorii, file de poveste. FOTO
Singurul atelier de recondiționat ambarcațiuni din vestul țării se află lângă Oradea, la Paleu. Acesta a fost deschis chiar înainte de pandemie de un fost mecanic auto. Din pasiune pentru nave, Călin Ștef s-a reconvertit profesional în restaurator de ambarcațiuni.
Este vorba despre o pasiune care s-a transformat în ceva practic și inedit. Despre aceasta vorbește chiar Călin Ștef care spune că, înainte de a se decide să își deschidă atelierul, a studiat sute de tutoriale pe internet și a citit luni la rând despre nave, de la partea tehnică la legislație.
După trei ani de la deschiderea atelierului, peste 100 de ambarcațiuni au trecut prin atelierul orădeanului pentru a fi recondiționate. Bihoreanul are acum comenzi din Ungaria, Franța, dar și din Statele Unite.
Cel mai mare proiect i-a fost încredințat recent. Este vorba despre recondiționarea navei Leader, fosta Snagov 1, cea despre care se știe că Nicolae Ceaușescu însuși și-a făcut-o cadou când a împlinit 60 de ani. A fost cumpărată de o persoană privată în septembrie 2000, de la de la Regia Autonomă Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS).
Între 2003 și 2004, vasul a fost modernizat la șantierul naval Oltenița, iar ulterior a fost readus pe lacul Snagov.
Vaporul lui Ceaușescu a fost achiziționat cu numai 20 ore de funcționare, iar în 2019, când a fost scos din nou la vânzare, pentru un sfert de milion de euro, avea mai puțin de 400 ore de funcționare. Noul proprietar a povestit că, în octombrie 1992, chiar și Michael Jackson s-a plimbat cu acestă navă de mici dimensiuni.
Nava uriaşă, confecţionată din oţel şi grea de 55 de tone, a trecut după Revoluţia din 1989 în proprietatea statului, iar în 2010 a fost scoasă la vânzare pentru suma de un milion de lei. Atunci a fost cumpărată de o persoană care a rebotezat-o „Leader” şi care 12 ani mai târziu i-a vândut-o mai departe lui Ionuţ Poghircă, mecanic şef la o companie de administrare a navelor în Constanţa.
Specialistul Călin Ștef spune că vaporul trebuie refăcut acum, în totalitate, de la vopsit, structură de rezistență, parte electrică, până la mobilierul interior. Fiindcă este vorba despre o lucrare mare, Călin Ștef a plecat personal să restaureze ambarcațiunea, la Snagov.
”E o provocare, este un proiect foarte important pentru mine. Sper că în câteva luni vaporul lui Nea Nicu să fie pe apă”, a declarat presei Călin Ștef.
„Este pentru prima dată când ne-am deplasat la faţa locului, unde se află vaporul, pentru că este prea mare pentru a fi dus în Paleu. Am repornit motoarele vechi, le-am curăţat, am verificat instalaţia electrică şi am reparat motorul generatorului, cel care dă electricitate.
Peste două săptămâni vom pleca din nou, pentru a repara celălalt motor şi instalaţia. Cred că undeva prin primăvara anului viitor va fi gata tot, cu tapiserie şi vopsire”, a mai spus orădeanul, citat de media.
Dar Călin Ștef nu este singurul bihorean care se ocupă de o navă a fostului președinte Nicolae Ceaușescu.
De aceasta s-a ocupat și fotbalistul Sandu Boc. Acesta a povestit la “Prietenii lui Ovidiu”, intervievat de Ovidiu Ioanițoaia, cum a făcut o “afacere” cumpărând nava Sovata a lui Nicolae Ceaușescu. Se întâmpla imediat după Revoluție, când fotbalistul a intrat într-un business cu un cipriot care închiria marinari și vapoare pentru toți marii armatori ai lumii.
Sandu Boc a povestit relatează că a fost plătit regește, dar a pierdut aproape tot ce a câștigat din afacerea cu cipriotul cumpărând nava Sovata. A trebuit să-i facă reparații capitale, pentru a primi avizul de la Registrul Naval Român.