Compania de producție Disney ar fi avut mari speranțe în ceea ce privește unul dintre cele mai noi filme scoase pe piață „Mica Sirenă”, însă nu și în ceea ce privește China. În această țară, pelicula este văzută cu ochi răi și foarte puțini o apreciază, În schimb, ceea ce indică probleme mult mai mari pentru companie ce se ivesc la orizont.
Remake-ul live-action al filmului de animație din 1989 a înregistrat foarte multe recenzii negative din partea publicului chinez, în comparație cu alte filme occidentale, obținând doar aproximativ 3,7 milioane de dolari de la premiera din 26 mai și până în prezent. Aceasta este o sumă extrem de mică în ceea ce privește încasările, în comparație cu cele din SUA sau din întreaga lume, unde a obținut 117 milioane de dolari și, respectiv, 413 milioane de dolari în doar primul weekend de după premieră.
Probleme pentru Disney
Această diferență evidențiază o problemă și chiar una din ce în ce mai mare pentru titanul media. Cum poate Disney să exploateze o piață atât de profitabilă, atrăgând valori chinezești din ce în ce mai diferite, rămânând în același timp fidelă demersului său pentru o mai mare diversitate? Mulți experți au dat vina pentru eșecul filmului „Mica sirenă” pe reacția din China în ceea ce privește rolul principal, interpretat de o cântăreață de culoare, Halle Bailey, în rolul sirenei Ariel, pe care nu puțini au fost cei care au considerat-o nepotrivită. Însă nu aceasta este întreaga poveste. Alții au subliniat faptul că popularitatea filmelor occidentale a fost în declin încă de la pandemia COVID, în parte din cauza a ceea ce unii chinezi consideră a fi o critică nedreaptă la adresa țării lor cu privire la originile virusului.
În acest an, doar un singur film occidental a depășit până acum pragul de 100 de milioane de dolari în box office, Fast X, cel mai recent episod din franciza Fast and the Furious. Este un contrast puternic față de acum cinci ani, când 11 filme de la Hollywood au depășit 100 de milioane de dolari în China. Lipsa de apetit pentru filmele occidentale reprezintă o provocare pentru toate studiourile de la Hollywood, dar în special pentru Disney, care a abordat în ultimii ani o înclinație din ce în ce mai accentuată în ceea ce reprezintă diversitatea, dar care, în același timp, a raportat mari probleme financiare în ultimul an de o scădere a veniturilor, concedieri în masă și readucerea fostului director general Bob Iger pentru a redresa situația. Jurnaliștii de la Newsweek a contactat Disney prin e-mail pentru comentarii.
Reacția chinezească și mișcarea Disney pentru diversitate
„Mulți internauți chinezi au spus că, la fel ca Albă ca Zăpada, imaginea prințesei sirenă din basmele lui Hans Christian Andersen a fost înrădăcinată de mult timp în inimile lor și este nevoie de mai mult timp pentru a accepta noua distribuție”, se arată într-un articol de opinie publicat în ziarul chinez de limbă engleză The Global Times. Jonathan Sullivan, director al programelor pentru China de la Universitatea Nottingham din Anglia, a declarat că urmărirea de către Disney a „corectitudinii politice” este un concept ciudat în China.
„Din ceea ce am auzit și am văzut, nu culoarea pielii lui Halle Bailey în sine îi nemulțumește pe oameni, ci mai degrabă faptul că eroina roșcată, a fost subminată pentru cauza „corectitudinii politice”, o cauză care este destul de străină pentru chinezi, care nu împărtășesc același tip de sensibilitate”, a declarat Sullivan pentru Newsweek.
Filmul Wolf Warrior din 2015 și continuarea sa din 2017 prezintă forțele speciale chineze care luptă împotriva mercenarilor străini conduși de americani. Acest lucru a generat conceptul de „diplomație a războinicilor lupi”, care denotă asertivitatea chineză pe scena mondială. Sullivan a adăugat: „Disney a mai evitat problemele înainte pentru că a respectat formula, care are încă șanse de succes în China, în ciuda relațiilor dintre SUA și Beijing”.