În acest an, China a obținut economii de aproape 10 miliarde de dolari. Prin achiziții record de petrol din țări aflate sub sancțiuni occidentale. Potrivit calculelor, bazate pe date de la comercianți și companii de urmărire a navelor, importurile țării sunt pe plus.
O consecință neintenționată a sancțiunilor impuse de Statele Unite și de alte state asupra Rusiei, Iranului și Venezuelei, vin în avantajul Chinei. Mai exact, este vorba de scăderea costurilor de import a petrolului pentru rafinăriile din China, principalul rival economic. Deși are multiple avantaje, China critică adesea astfel de sancțiuni „unilaterale”.
China a economisit miliarde de dolari
Analiza privind economiile realizate de China la achizițiile de petrol din cele trei țări sancționate compară ceea ce ar fi plătit importatorii chinezi dacă ar fi cumpărat calități similare de la producătorii nesancționați.
Importurile la prețuri mai mici au fost un beneficiu. Prin creșterea producției și a marjelor pentru cel de-al doilea mare consumator și rafinator de petrol din lume. În special pentru micii operatori independenți. Dar și prin facilitarea exporturilor profitabile de motorină și benzină de către rafinăriile de stat. În condițiile în care țara se confruntă cu dificultăți economice. Achizițiile Chinei reprezintă, de asemenea, un colac de salvare pentru Moscova, Teheran și Caracas. Ale căror economii sunt, de altfel, limitate de sancțiunile occidentale și de o scădere a investițiilor.
Achiziții record
China a transportat pe mare un număr record de 2,765 milioane de barili pe zi (bpd) de țiței din Iran, Rusia și Venezuela. Totul în primele nouă luni ale anului 2023. potrivit unei medii a datelor furnizate de urmăritorii de petroliere Vortexa și Kpler.
Cele trei țări au reprezentat un sfert din importurile Chinei între ianuarie și septembrie. În creștere de la aproximativ 21% în 2022 și dublu față de cota de 12% din 2020. Astfel, înlocuind alternativele din Orientul Mijlociu, Africa de Vest și America de Sud.
Comerțul Chinei
Economiile reprezintă o fracțiune din factura de import de petrol a Chinei. Dar, ele contează pentru rafinăriile independente care sunt 1cumpărători oportuniști și caută în mod activ chilipiruri.”, a declarat Kang Wu, șeful global al cercetării privind cererea la S&P Global Commodity Insights.
Ministerul de Externe al Chinei nu a răspuns la întrebările specifice trimise de Reuters. În schimb, într-o declarație, acesta și-a repetat poziția potrivit căreia Beijingul se opune sancțiunilor unilaterale, iar comerțul normal al Chinei merită respect și protecție. Administrația Generală a Vămilor din China nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
Importurile Chinei
În perioada ianuarie-septembrie, Rusia a furnizat 1,3 milioane de bpd de țiței transportat pe mare, pe baza mediei datelor furnizate de Vortexa și Kpler. De asemenea, China a importat aproximativ 800.000 bpd de țiței ESPO prin conducte, potrivit unor surse comerciale chineze. Importurile maritime sunt în principal expediate din portul rusesc Kozmino din Pacific, precum și Urals din Marea Baltică.
China a economisit în acest an 4,34 miliarde de dolari prin importul de petrol rusesc. Pe baza comparației efectuate de Reuters între diferențele lunare de preț dintre țițeiul ESPO și Tupi din Brazilia, și Urals față de Oman, folosind informații despre prețuri furnizate de traderi, conform Reuters .