Cheltuielile Chinei pentru importurile de energie din Rusia au atins 35 de miliarde de dolari în ultimele șase luni (de la începutul războiului din Ucraina până în prezent). Puterea asiatică apelează la Moscova pentru combustibil.
Această cheltuială pentru energia rusă, din martie până în iulie, reprezintă o diferență considerabilă față de cele 20 de miliarde de dolari alocate aceleiași activități, cu un an înainte, potrivit unui raport Bloomberg de luni.
Numai în iulie, cumpărătorii chinezi au plătit un total de 7,2 miliarde de dolari pentru importurile de petrol, gaze naturale și cărbune, potrivit datelor vamale citate de Bloomberg. Aceasta este o creștere de 53% față de cele 4,7 miliarde de dolari alocate în aceeași lună în 2021.
Prețurile energiei au crescut după ce Rusia a invadat Ucraina. Probabil asta a mărit cheltuielile Chinei. Totodată țara a importat cantități mai mari de țiței, cărbune și gaze naturale rusești, de la începutul războiului, potrivit Administrației Generale a Vămilor din China.
China și-a intensificat cheltuielile pe măsură ce țările occidentale au impus sancțiuni împotriva lui Putin și împotriva Rusiei. SUA au promis că vor elimina treptat importurile de petrol rusesc, în timp ce Uniunea Europeană a declarat că va introduce un embargo asupra țițeiului rusesc în decembrie.
Moscova a oferit reduceri la petrol pentru cumpărătorii din Asia, în timp ce caută noi clienți din cauza sancțiunilor occidentale. Atât rafinăriile de stat din China, cât și cele independente au profitat de oportunitatea de a procura țiței ieftin, petrolul din Uralii rusești fiind tranzacționat cu o reducere de 22% față de indicele global de referință, indicele Brent.
Importurile maritime de gaz natural lichefiat au crescut cu 20% în ultimul an în China, Rusia trimițând 410.000 de tone cu un tanc petrolier în iulie, potrivit Bloomberg.
Între timp, importurile de cărbune rusesc au crescut cu 14% de la an la an pentru a atinge un nou record de 7,4 milioane de tone în iulie. Rusia a depășit acum Indonezia ca principală sursă a Chinei pentru importurile de combustibil.