Pe măsură ce tehnologia avansează, psihologii pot găsi noi oportunități de a inova în domeniu și în educație.ChatGPT, un software chatbot lansat de compania de inteligență artificială OpenAI în noiembrie 2022, sintetizează datele online și le comunică într-un mod conversațional.
Spre deosebire de un motor de căutare, inteligența artificială ChatGPT poate să scrie versuri în stilul lui Shakespeare, să dea sfaturi despre întâlniri și, îngrijorător, să răspundă la întrebări de test și să scrie eseuri. Primele recenzii ale GPT-4, următoarea iterație a modelului de limbaj mare al OpenAI, indică o creștere a capacităților software-ului.
Un articol din New York Times de la începutul acestui an evidențiază cazuri de copiat cu ChatGPT în cadrul cursurilor universitare și instructorii care reproiectează programele de învățământ pentru a preveni necinstea academică. Unele școli blochează complet această tehnologie: La începutul acestui an, Departamentul de Educație al orașului New York a interzis utilizarea ChatGPT pe baza îngrijorărilor că ar putea împiedica învățarea studenților.
Oportunitatea inteligenței artificiale
Cu toate acestea, unii educatori văd ChatGPT mai degrabă ca pe o oportunitate decât ca pe o amenințare. Într-un articol de opinie din LA Times publicat la începutul anului 2023, psihologul dr. Angela Duckworth se opune interzicerii robotului, explicând că acesta și tehnologiile similare sunt aici pentru durata lungă. În plus, instructorii ar trebui să învețe cum să le integreze în programele de învățământ.
„Aici avem de ales între a ne apleca sau a fugi, așa cum am avut de ales dacă vrem să folosim calculatoare la orele de statistică. Acum știm că oamenii pot învăța folosind calculatoare, așa că întrebarea este: cum putem crește gândirea critică, îmbrățișând în același timp ceea ce poate face ChatGPT?”, a declarat dr. Kathy Hirsh-Pasek, profesor de psihologie la Universitatea Temple din Philadelphia.
„Vor exista cursuri pentru care utilizarea GPT ar fi nepotrivită, dar în alte contexte, ar putea fi un instrument de învățare util”, a declarat dr. Daniel Oppenheimer, profesor de psihologie la Universitatea Carnegie Mellon din Pittsburgh.
Întrebați-vă: Ce încercați să îi învățați pe elevii dumneavoastră și ce abilități sperați să măsurați? Ar putea fi util să vă gândiți la ChatGPT ca la un calculator. Dacă predați o simplă adunare, atunci un calculator ar putea împiedica învățarea. Dar într-un curs de calcul, același instrument ar putea elibera resurse cognitive pentru a-i ajuta pe studenți să realizeze abilitățile mai avansate pe care trebuie să le învețe.
În mod similar, într-un curs introductiv, ChatGPT ar putea reprezenta o amenințare pentru studenții care învață informații de bază. Instrumentele de ortografie și gramatică, de exemplu, ar putea sta în calea evaluării dacă elevii știu să scrie. Dar, dacă obiectivul dvs. este de a încuraja ideile bune, „celelalte instrumente fac ca eseurile să fie mai ușor de citit și îi ajută pe instructori să înțeleagă dacă elevii înțeleg materialul”, a spus Oppenheimer.
În clasele în care ați stabilit că nu ar beneficia de utilizarea ChatGPT, utilizarea supraveghetorilor online sau a programelor care restricționează accesul la ChatGPT poate fi uneori potrivită.
ChatGPT oferă un acces rapid și ușor la informații, pe care este posibil să îl considerați nepotrivit în anumite scenarii de învățare. Dar găsirea unor modalități de a încorpora instrumente de inteligență artificială în cursul dvs. ar putea contribui de fapt la pregătirea studenților pentru lumea reală, unde vor trebui să aplice concepte mai degrabă decât să rețină pur și simplu fapte, raportează apa.org.
ChatGPT și gândirea critică
Robotul ar putea fi cel mai bine folosit pentru a-i ajuta pe studenți să gândească critic despre subiecte pe care le cunosc deja, a declarat Gary Lupyan, profesor de psihologie la Universitatea din Wisconsin-Madison. „Ca și cum ai vorbi cu un coleg, poate fi un partener interactiv care este util în domenii despre care știi deja multe, astfel încât să poți evalua critic sugestia fără să o copiezi orbește”, a spus el.
De exemplu, Oppenheimer predă un curs despre inteligența și prostia umană, în cadrul căruia îi încurajează pe studenți să compare textul generat de GPT cu cel generat de oameni.
ChatGPT poate fi folosit, de asemenea, pentru a incita discuții în clasă sau în laborator, a declarat James W. Pennebaker, PhD, profesor de psihologie la Universitatea Texas din Austin. De exemplu, ați putea întreba robotul de ce o teorie este mai bună decât alta. Apoi, întrebați din nou de ce a doua teorie este mai bună. „Elevii pot învăța să aprecieze alte argumente și să vadă ambele părți în mod obiectiv înainte de a-și stabili o opinie”, a spus el.