Mâine, de la 7 la 9 dimineața, CFR intră în grevă de avertisment. Situația nu pare să îl apese prea tare pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Care stă și așteaptă rectificarea bugetară ca să vadă ce se întâmplă.
Vineri, 15 septembrie, între orele 07.00 – 09.00, sindicatele de la CFR intră în grevă de avertisment. Sindicaliștii nu au anunțat încă numărul trenuri afectate de grevă, nici de la CFR Călători și nici de la cei 5 operatorii privați.
Protestul este organizat de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane și Federația Drum de Fier. Motivul invocat este reprezentat de eșuarea negocierilor pentru noul Contract Colectiv de Muncă de la CFR Infrastructură. De altfel, companiile CFR Infrastructură și CFR Călători nu au nici în prezent bugete aprobate pentru anul în curs. Totodată, sindicaliștii reclamă că nici nu se aplică în totalitate Legea Statutului Personalului Feroviar.
Ministrul Grindeanu stă și așteaptă
Interpelat asupra riscului ca trenurile să fie blocate, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a fost laconic: „Nu știu, haideți să vedem ce se va întâmpla”.
Ministrul susține totuși că se află în dialog cu protestatarii. „Avem dialog cu ei, zilnic. Colegul meu secretarul de stat (Ionuț Săvoiu) are acest dialog cu cei de la CFR. Să vedem și rectificarea…Știți că am cerut sume importante, să vedem cum se așază, toate aceste lucruri”, a declarat Grindeanu, citat de economedia.ro.
Conform anunțului CFR Călători, zilnic sunt programate peste 1.000 de trenuri. Compania a transmis că în cazul curselor afectate, călătorii pot cere despăgubiri dacă au bilete cumpărate.
„Greva feroviară anunțată în spațiul public pentru data de 15.09.2023 de către sindicatele feroviare, dar nu și de către companiile feroviare, este una de avertisment și ar putea afecta circulația anumitor trenuri din intervalul orar 07:00-09:00, operate de CFR Călători”, se arată în comunicatul companiei, citat de Economedia.
De ce intră CFR în grevă
Greva de avertisment are scopul de a atrage atenția asupra impasului survenit în dialogul social dintre ceferiști și stat.
Potrivit anunțului făcut de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, principalele motive ale protestatarilor sunt:
– Lipsa bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate pe anul în curs. Acest fapt conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
– Lipsa finanțării strategice și coerente a căii ferate. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanțat. Deschiderea unor șantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul țării.
– Lipsa de investiții în material rulant de calitate, modern. Nu există un plan de investiții solid în ceea ce privește înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane.
– Lipsa salariilor corecte la calea ferată. Deja, deficitul de angajați depășeste 6.000 de oameni iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
– Probleme din ce în ce mai multe și nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar. Legea a fost votată de Parlamentul României, dar nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său.