Cele 250.000 de tablete nu sunt suficiente: Ministerul Educației și Cercetării trebuie să se oprească din a mai trata superficial nevoile elevilor din România
Ca urmare a declarațiilor ministrului Educației și Cercetării de ieri, 13 iulie, în cadrul unei vizite la Iași, elevii și părinții din România au fost informați că este foarte posibil ca, începând din toamna acestui an, învățământul preuniversitar din România să funcționeze în baza unui model hibrid (online/offline).
Deși apreciem că modelul hibrid este singura variantă pentru ca elevii să se întoarcă la școală în siguranță și, totodată, singura cale pentru a moderniza învățământul preuniversitar din țara noastră, în vederea alinierii acestuia la standardele internaționale, tragem un semnal de alarmă cu privire la modul în care Ministerul Educației și Cercetării tratează nevoia elevilor de a avea acces la educație online.
Documentația privind achiziția tabletelor a fost realizată tergiversat (după 3 luni de așteptare), iar echipamentele nu au ajuns nici măcar acum la elevi, ceea ce ne face să credem că beneficiarii procesului nu vor avea suficient de mult timp pentru a se acomoda cu noul dispozitiv.
Pe deasupra, Ministerul Educației și Cercetării refuză să valideze, în comunicarea publică, faptul că nu doar 250.000 de elevi au nevoie de sprijin în accesarea școlii online. Problemele elevilor dezavantajați sunt expuse formal în discursul ministrului, în lipsa unor acțiuni concrete pentru a sprijini participarea acestora la procesul instructiv-educativ.
Efectele directe ale acestei superficialități sunt reprezentate de creșterea ratei abandonului școlar și de adâncirea inechităților din sistemul educațional, aspecte relieferate și în urma afișării rezultatelor la Evaluarea Națională și Bacalaureat, rezultate care nuanțează discrepanțele între unitățile de învățământ preuniversitar din mediul rural și cele din mediul urban.
Cele 250.000 de tablete nu sunt suficiente. Apelul elevilor catre Ministerul Educatiei si Cercetarii
Solicităm Ministerului Educației și Cercetării să urgenteze procedura de realizare a normelor de aplicare a Legii 109/2020, care prevede faptul că este obligația instituției centrale de a asigura, la cerere, fiecărui cadru didactic și fiecărui elev un dispozitiv – laptop sau tabletă, conectat la internet, pentru a putea participa la activitățile de e-learning, căreia să îi urmeze procedura de achiziție centralizată.
În calitate de reprezentanți ai elevilor la nivel național, Consiliul Național al Elevilor a realizat un model tipizat de cerere pe care elevii îl pot completa și transmite către Ministerul Educației și Cercetării, la adresa cabinet@edu.gov.ro. Cererea poate fi regăsită aici: https://bit.ly/cerere-dispozitiv-electronic
Mai mult decât atât, este de datoria Ministerului Educației și Cercetării să conștientizeze faptul că tabletele nu pot fi eficiente în procesul instructiv-educativ al cărui beneficiar este un elev de liceu, de pildă, sau unul de gimnaziu, care învață informatică.
Tableta limitează procesul educațional la vizualizarea datelor, acestea neputând fi create. Soluția nu este ca elevii să își copieze lecțiile de pe tabletă pe caiet și, analog, temele, ci să învețe să folosească fiecare dispozitiv și să aprecieze funcțiile acestuia, relevante în acest sens fiind datele Eurostat, care plasează România la coada clasamentului UE privind competențele digitale de bază ale cetățenilor.
Ministerul Educației și Cercetării trebuie să conștientizeze că, deși tabletele sunt potrivite pentru preșcolari și elevii din ciclul primar, elevii din învățământul gimnazial și liceal au nevoie de laptopuri.
Ministerul Educației și Cercetării are obligația de a asigura implementarea Legii 109/2020, prin care orice elev din România poate solicita, printr-o cerere, asigurarea de către statul român a dispozitivului prin care să acceseze școala online. Noi am făcut această cerere și am transmis-o elevilor pe care îi reprezentăm. Cele 250 de mii de tablete nu sunt suficiente, numărul elevilor care au nevoie de echipamente pentru accesarea școlii online fiind de 3,6 ori mai mare, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.