International

Cel mai mare port din Europa se confruntă cu un test dur, din cauza sancțiunilor impuse Rusiei

Cel mai mare port din Europa se confruntă cu un test dur, din cauza sancțiunilor impuse Rusiei

Oameni și activități se confruntă cu probleme mai mici sau mai mari de pe urma războiului inuman. Este cel mai dur test al omenirii de până acum. Dar îl vom trece, cu multă muncă și înțelepciune, desigur. Este și exemplul de astăzi, unde protagonistul principal este cel mai mare port din Europa.

Aflat în prima linie, cel mai mare port din Europa se confruntă cu un test dur, din cauza sancțiunilor impuse Rusiei

Portul olandez Rotterdam și personalul angajat se află în prima linie de aplicare a restricțiilor impuse de Uniunea Europeană asupra comerțului cu Rusia. Nu este o sarcină deloc ușoară și aceasta revine oamenilor care muncesc zilnic aici.

Jolanda Wielenga este unul dintre sutele de angajați ai portului de o mare însemătate, am putea spune, așezat chiar la răscruce de drumuri, ținând cont de valoarea inestimabilă pe care o are acesta, acum, pe timp de război.

Foto: Ilvy Njiokiktjien / New York Times. O zi de lucru în portul olandez

Portul este unul dintre cele mai aglomerate, mai mari și mai automatizate porturi din lume. Pentru oamenii care lucrează la Rotterdam, fiecare pachet de sancțiuni al UE a însemnat că povara îndeplinirii unei poziții comune europene, unite împotriva Rusiei, cade tot pe umerii lor.

Ea verifica documentele de însoțire a containerelor cu destinația Rusia când, la un moment dat, inima i-a sărit în piept: Unul dintre ele conținea o substanță care putea fi folosită pentru fabricarea unei arme chimice.

Substanța putea fi folosită atât în scopuri civile, cât și militare. Exportul acesteia către Rusia ar fi fost legal, înainte de invazia Ucrainei. Dar sancțiunile impuse de U.E. Rusiei, în ultimele luni, au schimbat această situație.

Având o vastă experiență în spate, de peste două decenii, la vederea acestui transport, considerat, acum, ilegal, investigatorul vamal Jolanda Wielenga a blocat imediat transportul.

Iată ce povestește ea: „Am dormit destul de bine în acea noapte, înainte de a descoperi transportul necorespunzător,” a mărturisit ea reporterului New York Times, într-o dimineață recentă, în timp ce se plimba prin terminalul unde sute de containere de marfă colorate, multe cu destinația Rusia, stau stivuite pentru o inspecție manuală, amănunțită.

Jolanda consideră descoperirea dată ca fiind o mică victorie a ei și este bucuroasă să povestească întregii lumi despre aceasta. Prin exemplul ei, vameșa a încercat să arate mizele, dar și provocările pe care le presupune aplicarea efectivă a celor mai dure sancțiuni impuse de Uniunea Europeană unei țări agresive, la adresa întregii lumi.

Povestea lucrătorului din port și încercările, mai mici sau mai mari, prin care trece angajatul portului, în zilele de lucru, este redată pe larg în poveștile de weekend ale New York Times.

Mărfurile de înaltă tehnologie, până la vodcă, sunt blocate

În prezent, se estimează că valoarea măsurilor europene contra Rusiei se ridică la 40 de miliarde de euro, aproximativ 40,7 miliarde de dolari. Acestea interzic orice, de la bunuri de înaltă tehnologie până la vodcă, să intre sau să iasă din Rusia și includ o interdicție totală asupra importurilor de petrol rusesc.

Activitatea practică pentru controlarea aplicării practice a sancțiunilor se desfășoară în terminalele din Rotterdam, dar și în porturile mai mici din Europa, inclusiv Portul Constanța, fiind o sarcină extrem de complexă și cu o mare intensitate a forței de muncă care, recunosc oficialii, este departe de a fi perfectă.

Foto: pixabay