„Profesia contabilă trebuie să trateze problemele legate de sustenabilitate într-un context global”.
CECCAR: “Raportarea sustenabilității este un bun indicator al performanței unei organizații”
Un bun indicator al performanței unei organizații în atingerea obiectivelor de dezvoltare sustenabilă ale ONU (SDG-uri) este raportarea sustenabilității, care împărtășește, totodată, informațiile necesare procesului decizional cu părțile interesate.
Potrivit CECCAR, este necesară o nouă abordare ecologică, iar profesia contabilă trebuie să trateze problemele legate de sustenabilitate într-un context global (în care aspectele de mediu, sociale și guvernamentale cer o soluție).
Un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp, îl au profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate (PAO).
Ce presupune raportarea extinsă
Raportarea extinsă necesită trecerea de la serviciile contabile tradiționale la raportarea integrate (care oferă atât servicii financiare, cât și servicii nefinanciare, precum și abilități și competențe specifice).
Legislația impusă de UE
- În anul 2014 a fost introdusă o obligație suplimentară de prezentare a informațiilor nefinanciare pentru întreprinderile mari (Directiva 2014/95/UE).
- În anul 2019, Comisia Europeană, prin “Comunicarea sa privind Pactul verde european”, s-a angajat să revizuiască primele dispoziții privind raportarea informațiilor nefinanciare. Astfel, a fost propusă o directivă de consolidare și extindere a raportării privind sustenabilitatea în UE în următorii ani (mai exact, o directivă referitoare la raportarea de către întreprinderi de informații privind sustenabilitatea).
Prin urmare, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a întreprins acțiuni la diferite niveluri, printre care:
Prin urmare, CECCAR a ales să treacă de la raportarea financiară tradițională și serviciile tradiționale de contabilitate la raportarea integrată, ținând cont, totodată, de preocuparea tot mai mare privind sustenabilitatea și responsabilitatea corporativă.
În interes public, CECCAR a ales să fie proactiv, fiind, astfel, primul organism profesional din Europa care s-a alăturat “Sustainability Accounting Standards Board” (SASB), devenind membru în anul 2020.
În iunie 2021 a fost formalizată fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată (IIRC) și SASB într-o organizație unificată, respectiv “Value Reporting Foundation” (VRF).
În noiembrie 2021, Fundația IFRS (organizație non-profit, de interes public, înființată pentru a dezvolta standarde de contabilitate și sustenabilitate de înaltă calitate, ușor de înțeles, aplicabile și acceptate la nivel global) a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board (CDSB) și VRF.
Pentru a-și ajuta membrii să înțeleagă și treacă la sustenabilitate și raportare ESG, precum și la raportarea integrată, CECCAR a tradus numeroase publicații, articole și studii relevante și le-a publicat pe site pentru a crea un portal de informații ESG.
“Nu este întotdeauna ușor să faci loc între tipurile tradiționale de servicii celor noi și provocatoare, care au nevoie de timp și resurse”, au declarat reprezentații CECCAR pe ceccarbusinessmagazine.ro
Măsurile luate de CECCAR
“O schimbare de mentalitate este esențială, pe care CECCAR o înțelege și ia măsuri, inclusiv prin:
- Lansarea în perioada următoare a unui nou program de calificare pentru membri, cu scopul de a-i ajuta să joace un rol important în asigurarea raportării de înaltă calitate privind sustenabilitatea;
- Actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor cu noi subiecte de raportare ESG;
- Organizarea unei serii de evenimente educaționale privind sustenabilitatea și raportarea integrată (financiară și nefinanciară) pentru profesioniștii contabili care anticipează transformarea profesiei noastre către o abordare holistică, în care toate părțile interesate se află în centrul procesului de creare de valoare, realizând o simbioză între obiectivele financiare și cele nefinanciare. CECCAR a organizat și a participat la o serie de evenimente pe teme privind sustenabilitatea, inclusiv un atelier online, organizat în colaborare cu Climate Disclosure Standards Board, ca parte a unui proiect paneuropean. Atelierul a vizat profesioniștii contabili și reprezentanții autorităților relevante și a abordat raportarea informațiilor nefinanciare privind schimbările climatice și evaluarea impactului acestora asupra persoanelor fizice, a întreprinderilor și a economiei, în ansamblu.
- Participarea la mai multe evenimente de sustenabilitate, printre care:
Din luna decembrie 2020, CECCAR a participat la consultarea Fundației IFRS privind raportarea în materie de sustenabilitate și modul în care Fundația IFRS ar putea aborda raportarea privind sustenabilitatea”.
CECCAR oferă membrilor săi acces continuu la resurse în cadrul Romanian Business Resilience Network (businessresilience.ro), un knowledge hub creat de CECCAR și dedicat sprijinirii comunității de afaceri pentru a se redresa, reinventa și persevera. Astfel, acest centru de resurse:
- împărtășește bunele practici identificate la nivel național și internațional
- oferă instrumente și sprijin întreprinderilor în eforturile lor de asigurare a continuității activității, inclusiv în ceea ce privește reziliența economică la schimbările climatice, în conformitate cu obiectivele Acordului de la Paris, precum și un flux fiabil de informații exacte, actualizate și de încredere, garantate de profesioniști.
Totodată, CECCAR colaborează cu autoritățile de reglementare pentru:
- a asigura schimbul de opinii profesionale
- a transmite informații de la autorități către comunitatea de afaceri
“Toate aceste acțiuni și cele care vor urma pornesc de la conștientizarea faptului că “something new is in town” și că profesioniștii contabili pot și trebuie să se implice. Este imperativ ca noi, ca organizații profesionale de contabilitate, să fim prezenți și să dăm tonul – să ajutăm membrii să dobândească cunoștințele necesare pentru a reuși în acest domeniu. Trebuie să înțelegem cum să creăm valoare prin gândire integrată și cum să ne extindem gama de servicii cu altele noi, de data aceasta prin raportarea sustenabilității. Acesta este doar începutul unei noi provocări și suntem pregătiți să o înfruntăm”, au declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian ȘOVA și Conf. univ. dr. Adriana Florina POPA.