Foarte mulți dintre cei care au călătorit cu avionul știu că apar, uneori, turbulențe sau așa numitele ”goluri de aer”. Unii pasageri se sperie, în timp ce alții sunt obișnuiți și stau liniștiți în scaunele lor, ca și cum nimic nu s-ar întâmpla.
E bine să știm: Ce sunt „golurile de aer” și dacă acestea pot crea probleme unui avion în timpul zborului. Răspund specialiștii
Pasagerii curselor aeriene pot să simtă o zguduire bruscă în timpul unui zbor. Adesea, aceste turbulențe sunt spontane, chiar și atunci când condițiile meteorologice par calme. Un avion poate fi zguduit într-o oarecare măsură sau poate chiar să piardă pentru scurt timp altitudine, înainte de a reveni la normal.
Liliana Mihalcea este stewardesă pe cursele externe de peste 30 de ani. Acum, ea a rămas în funcție doar pe zborurile interne din România, deoarece potrivit regulamentului de zbor, vârsta nu îi mai permite să depășească granițele țării noastre.
Infoactual a stat cu ea de vorbă, într-o călătorie. În momentul în care avionul a pierdut brusc din înălțime, în timpul zborului, am întrebat-o ce însemnă aceasta. Ea a spus că este doar o turbulență, în limbajul redat de manualele de specialitate sau ”un gol de aer” în vorbirea populară.
„Practic, nu există așa ceva. Pare a fi un termen profan pentru a descrie anumite forme de turbulență sau manifestări ale vântului”, a declarat Guy Gratton, inginer aeronautic, pilot de testare și profesor de aviație la Universitatea Cranfield din Marea Britanie, potrivit Live Science.
Totodată, stewardesa din România ne-a mai spus că mai există o situație, pe care mulți nu o cunosc, dar ele, însoțitoarelde bord, o cunosc foarte bine, ca urmare a zborurilor multiple. Este vorba despre tipul de pilotaj.
”Fiecare pilot are metoda lui de zbor. După ce avioanele se înalță și primesc coordonatele de la controlorii de trafic aerian, piloții pot să scadă în înălțime, pentru a urma linia trasată de zbor, printr-o coborâre din altitudine. Unii coboară lin, iar alții brusc. Așa că te trezești, dintr-o dată, într-o zguduitură puternică, care, dacă nu o cunoști, te poți îngrijora”, a povestit stewardesa.
Exact aceasta am simțit în timpul discuției cu Liliana, dar ea ne-a liniștit râzând: ”acesta este pilotul care coboară nava prin scădere bruscă din altitudine, dar este un pilot foarte bun, deci știe ce face”.
Adevărate probleme: fenomenele meteo
Serviciul Național de Meteorologie descrie o turbulență.
Avioanele experimentează turbulențe atunci când intră în contact cu un „curent de magnitudine mare și relativ aleatoriu sau cu o coloană de aer ascendentă sau descendentă”, potrivit opiniei lui Guy Gratton, inginer aeronautic, pilot de testare și profesor de aviație, citat de descopera.ro.
Totodată apare în limbajul de specialitate și termenul „vânt de forfecare” care este folosit pentru a descrie o „schimbare bruscă” a vitezei vântului. Această schimbare imediată a vitezei sau direcției vântului are loc pe o distanță relativ scurtă în atmosferă și poate avea loc atât la altitudine mare, cât și la altitudine joasă.
„Dacă un avion zboară cu o viteză și o înălțime constante, atunci vântul din față se reduce brusc sau intră într-o coloană de aer descendentă, acest lucru poate face ca aeronava să coboare brusc”, a explicat Gratton. Prin urmare, dacă vântul din față crește rapid sau avionul intră într-o coloană de aer ascendent, acest lucru îl poate determina să urce brusc.
Apoi, și norii au influența lor. Norii ”cumulonimbus” sunt denumiți în mod obișnuit „nori cu tunete”, deoarece ei sunt „singurul tip de nor care poate produce grindină, tunete și fulgere”.
Potrivit site-ului web al Academiei de Avioane, „microbursturile” (vânturile extreme deosebit de periculoase), pot determina avioanele să experimenteze „curenți descendenți de peste 610 metri pe minut și vânturi de suprafață care depășesc 185 kilometri pe oră”.
Același specialist menționat anterior, Guy Gratton, ne liniștește: „Orice tip de turbulență sau accident cauzat de forfecare este foarte rar. De fapt, ar trebui să fie aproape imposibil, deoarece aeroporturile și aeronavele au sisteme de detectare a forfecării vântului, iar piloții știu să încetinească aeronavele sub viteze critice dacă sunt prezise astfel de turbulențe severe”.
Foto: arhiva