În anul 2022, celebrul „Golden Gate de România”, adică podul de peste Dunăre de la Brăila, a ratat inaugurarea promisă în repetate rânduri atât de de constructor cât și de Ministerul Transporturilor.
Cu toate acestea, se pare, totuși, că primăvara-vara anului 2023 ar fi un termen realist pentru o eventuală deschidere a traficului pe acest pod.
Un mare eșec
Cel mai mare eșec din 2022, probabil, la capitolul infrastructură a fost nu doar că podul peste Dunăre de la Brăila nu a fost inaugurat, dar nici măcar structura podului propriu-zis nu a fost finalizată.
În acest caz, vorbim de cel mai complex proiect al CNAIR și unul dintre cele mai scumpe în execuție la momentul actual.
Lucrările la acest pod aveau toate șansele să fie finalizate de japonezii de la IHI, însă lucrările ce țin de infrastructura rutieră au acumulat întârzieri mari, iar italienii de la WeBuild (ex-Astaldi) nu au forțat pentru o inaugurare, profitând și de neînțelegeri cu Ministerul Transporturilor și beneficiind de extensii ale termenului contractual câștigate în instanță.
Cine este vinovat de această situație
Deși mare parte din responsabilitatea întârzierilor revine autorităților de la drumuri, Ministerul Transporturilor a dat vina pe constructor. Totuși, trebuie precizat că atât autoritățile de la Transporturi, cele de la Drumuri, cât și constructorul au promis că podul și o parte din drumurile de legătură vor fi gata la finalul anului 2022.
Noul termen de finalizare a lucrărilor
Potrivit unui anunț (din decembrie 2022) al lui Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, noul termen (și ultimul), înaintat de către autorități arată că podul peste Dunăre de la Brăila s-ar putea deschide:
- în Aprilie-Mai 2023 pe varianta Măcin,
- în August-Septembrie 2023 pentru varianta Jijila din județul Tulcea.
În acest context, Sorin Grindeanu a acuzat constructorul că insistă cu soluții tehnice care nu existau în proiectul scos la licitație.
„Niciodată, eu și colegii de la CNAIR nu vom accepta soluții mai scurte care nu se regăsesc în proiectul tehnic licitat. Unele soluții au fost acceptate de CNAIR, altele nu, pentru că schimbau soluțiile de proiectare și parametrii licitați în defavoarea proiectului. I-am încurajat pe cei de la CNAIR să nu accepte. Există claim-uri (n.r acțiuni pentru acordarea de despăgubiri), instanța poate să decidă într-o formă sau alta. Faptul că nu se țin de termene înseamnă penalități. Bineînțeles că vor fi certificate negative, nu mai e loc de nuanțe. Ați văzut angajamentele (n.r Astaldi). Nu accept chestiuni care să pară că trebuie să deschidem Podul la sfârșitul anului 2022, dar acceptați voi de la CNAIR unele soluții. Așa ceva nu e legal, în primul rând. Nu poate să fie acest mod de șantaj un mod de lucru. Pe Pod, efectiv, multe nu mai sunt de făcut. În schimb pe descărcări mai e de lucru”, a declarat Grindeanu.
Iată cum și autoritățile au întârziat derularea lucrărilor la podul peste Dunăre de la Brăila
Abia în ianuarie 2018 (15.01.2018) a fost semnat contractul pentru Podul de la Brăila, inclusiv pentru cei 22 de kilometri de drum de legătură. Contractul prevede:
- 12 luni pentru proiectare,
- 36 de luni pentru execuție.
Licitațiile pentru lucrările de relocare a utilităților au fost lansate practic după semnarea contractului, ba au și fost anulate și reluate unele dintre ele și, efectiv, au întârziat intrarea în șantier a constructorului cu mai bine de doi ani de zile, o decalare a termenelor care a dat peste cap orice organizare ulterioară.
Abia în 2021, au primit „undă verde” drumurile de legătură, de altfel, vitale pentru deschiderea traficului.
În momentul în care a preluat mandatul la Transporturi, Cătălin Drulă recunoștea că Podul de la Brăila va rămâne un “muzeu” , dar că încearcă remedierea problemelor și accelerarea lucrărilor.
Astfel, în Martie 2021 și Mai 2021, CNAIR a eliberat autorizațiile de construire pentru 21 de kilometri (cea mai mare parte) din drumuri, moment de la care ar fi trebuit să curgă un termen de circa 24 de luni pentru realizarea drumurilor.
De ce nu s-a deschis traficul în decembrie 2022
Trebuie precizat faptul că lucrările de drumuri necesare pentru o deschidere în decembrie 2022 nu erau atât de complicate încât un constructor de anvergura WeBuild să nu le fi putut termina la timp. Și cu o mobilizare mai bună în teren, poate și cu un dialog mai constructiv cu autorități încât să nu se blocheze totul în negocieri și solicitări, am fi putut discuta despre o deschidere garantată a traficului în 2022.
Dar, întârzierile provocate de statul român cu relocările de utilități, predarea amplasamentului și eliberarea autorizațiilor au fost decisive pentru scenariul „muzeului” de peste Dunăre de la Brăila.
Podul peste Dunăre de la Brăila, în cifre
Podul suspendat de peste Dunăre de la Brăila are:
- o lungime totală de 1.974,30 metri,
- o deschidere centrală de 1.120 metri,
- două turnuri, care ating o înălțime de 192 metri și sunt practic cele mai înalte construcții din România (dincolo de coșuri de fum sau antene).
Prin comparație, celebrul pod Golden Gate din San Francisco are:
- o lungime de 1.970 de metri,
- o deschidere centrală de 1.280 de metri.
Potrivit Companiei de Drumuri, „la momentul finalizării va fi al treilea pod din Europa din punct de vedere al deschiderii centrale și al lungimii”.
În total, lungimea drumurilor (inclusiv podul) este de 23,413 km și cuprinde două secțiuni:
- drumul principal Brăila – Jijila, cu o lungime 19,095 km (care va fi prevăzut cu două benzi de circulație pe sens, benzi de încadrare, acostamente, zona mediană și zona de parapete),
- drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, cu o lungime de 4,328 km (care va fi prevăzut cu o bandă de circulație pe sens).
Iar, drumul de legătură urmează să pornească de la km 7+940 al drumului principal (Brăila- Jijila) si se va intersecta cu DN22 Smârdan-Măcin.
Stadiul lucrărilor
La sfârșitul lunii decembrie 2022:
- lucrările de construcție a podului erau finalizate în proporție de 83%,
- lucrările de construire a drumurilor erau finalizate în proporție de 40%,
cu precizarea că acestea se realizează în continuare de către We Build (fost Astaldi – Italia) – IHI Infrastructure System (Japonia), potrivit hotnews.ro.