Ancheta în cazul avionului misterios continuă în Bulgaria, iar presa din țara vecină încearcă să afle informații. În România, ministrului Apărării i se cere o explicație de un parlamentar.
Ce s-a mai aflat în Bulgaria despre avionul misterios
Investigațiile despre avionul de mici dimensiuni, care a traversat spațiul aerian a șase țări și a aterizat în Bulgaria, continuă, zic procurorii presei locale. Dar, din păcate, nici după atâtea zile nu s-a descoperit nici cine a pilotat aparatul, nici câți pasageri erau la bord și cine erau ei. Se presupune că a fost pilotul și încă un bărbat, după declarațiile făcute de piloții avioanelor F16.
Procurorii, dar și jurnaliștii bulgari au ajuns să obțină declarații de la fostul proprietar al avionului care a traversat ilegal șase state (din care cinci, NATO) până a aterizat pe un aeroport dezafectat, în Bulgaria, la Tărgoviște.
Conform reporterilor de la OFFNews, care au publicat și o fotografie cu fostul proprietar, acesta se numește Bronius Zaronkis, un fost pilot militar din Lituania cu o vastă experienţă de zbor.
Zaronkis are 72 de ani şi, așa cum a povestit de la bun început, spune că a vândut avionul unei firme din Sofia. Cei care au venit să-l cumpere erau trei bărbați, probabil ucraineni sau români, care vorbeau rusește. El a spus că unul dintre cumpărători era un bărbat de 50 de ani care avea experienţă de zbor.
Procurorii n-au făcut publică informația cum au ajuns bărbații la lituanian ca să cumpere avionul, mai ales că acesta era scos din uz din 2009 și tot de atunci nu mai avea drept de zbor. Aparatul a fost fabricat în 1962 și era eliminat de pe lista aeronavelor funcționale.
Se pare că firma din Sofia, așa-zisa cumpărătoare, e o firmă fantomă, care nu i-a condus spre ceva concludent pe anchetatori.
Așa cum se știe, avionul a fost cercetat de criminaliști. Nu s-au găsit explozibili și droguri, nici materialul biologic sau amprente, în prima zi de cercetare. Apoi a intervenit secretomania anchetei, despre care a vorbit la tv și procuroarea de la Sofia, care se ocupă de caz.
Cel mai interesant lucru, despre care s-a scris în urmă cu câteva zile, este faptul că pe avion ar fi fost montată o cameră de luat vederi, care înregistra imagini în timpul zborului. S-a spus că anchetatorii n-au mai găsit cardul cu imagini în aparat.
Informația nu a fost confirmată de autoritățile bulgare. Însă, cum totul e secret și cazul plutește într-o nebuloasă, orice scenariu este posibil în ce privește scopul acestui zbor misterios, cu transponderele oprite.
Vasile Dîncu somat să dezvolte teoria „lebăda neagră”
În România, în afară de datul cu părerea a unor oameni din aviație, a unor generali de aramtă și cu intervenția scurtă a ministrului Apărării, Vasile Dîncu, nu s-a avansat nicio ipoteză oficială despre violarea spațiului aerian a unui avion misterios, cu șase locuri.
Acum, PNL solicită, prin vocea unui parlamentar, informații oficiale de la ministrul Apărării Vasile Dîncu.
Deputatul PNL Mugur Cozmanciuc a făcut o interpelare parlamentară în care îi cere ministrului care ne-a spus că avionul era „o lebădă neagră” să răspundă unor întrebări.
”Săptămână trecută a fost interceptată o aeronavă tip Beechcraft, cu doi pasageri la bord, ce a tranzitat, la joasă înălțime, spațiul aerian al Ungariei, României, Serbiei și Bulgariei. În România, aeronava a zburat pe traiectul Oradea – Caransebeș – Drobeta Turnu Severin, la o altitudine joasă, iar pilotul nu ar fi răspuns interogărilor radio și nici semnalelor vizuale transmise de aeronavele militare interceptoare. Cu toate acestea, avionul nu a manifestat un comportament ostil sau periculos.
Considerați că astfel de evenimente sunt legate de invazia Federației Ruse în Ucraina?
Ce motive a avut pilotul pentru a nu răspunde interogărilor radio sau semnalelor vizuale?
Au existat pînă la acest moment situații similare, în care aeronava să aibă un comportament ostil și/sau amenințător pentru securitatea națională?”, redă textul interpelării jurnalistul Bogdan Tiberiu Iacob.