Pe măsură ce tot mai mulți români ajung la vârsta de pensionare, mulți dintre ei continuă să lucreze și să plătească impozite în alte state membre ale UE. Indiferent de națiunea în care și-au încheiat activitatea pe piața muncii, aceștia sunt eligibili pentru a primi o pensie UE pentru perioada în care au lucrat.
De exemplu, dacă pensionarul locuiește în națiunea în care a avut ultimul loc de muncă atunci când a ajuns la vârsta de pensionare, va primi o pensie din acea națiune; în caz contrar, va primi pensia în România.
Ce drepturi au românii care au lucrat în străinătate?
Maria Luiza Socol Florescu, director de relații internaționale al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), a explicat care este procesul și care sunt drepturile românilor care au lucrat în străinătate în ceea ce privește România.
„Foarte mulți dintre lucrătorii noștri migranți, persoane care au realizat perioade de asigurare și în alte state membre ale UE au atins vârsta pensionării”, a spus ea.
Cererile pentru pensia comunitară pot fi depuse la organizația care coordonează plata și acordarea pensiilor între instituțiile abilitate din toate statele membre.
„Toți cei care lucrează în străinătate și au lucrat în România trebuie să înțeleagă că trebuie să se adreseze acolo unde lucrează în prezent. Aceasta este regula: se depune o cerere de pensie la o singură instituție dintr-un singur stat membru”, a explicat Maria Luiza Socol Florescu.
Unde se depun cererile?
Prin urmare, se recomandă ca solicitanții să depună cererile la instituțiile din localitatea în care își au reședința permanentă. Dar este esențial să înțelegeți că reședința indicată în cartea de identitate și reședința obișnuită variază semnificativ una față de cealaltă.
„O persoană poate deține documente care atestă că are domiciliul în mai multe țări. Nu este asta relevant. Ca să putem gestiona, aplica regulile de coordonare, inclusiv pe determinarea legislației aplicabile, trebuie să determinăm corect locul de ședere obișnuit”, a explicat reprezentanta CNPP.
Locul de reședință principală al unei persoane este decis de locul în care aceasta este angajată în mod remunerat, unde locuiește familia sa, unde își închiriază sau deține locuința și unde efectuează muncă voluntară sau neremunerată.
„Atunci când o persoană stabilită în străinătate se adresează unei instituții competente în materie de pensii din alt stat și solicită drepturi de pensii și din România, trebuie să prezinte documente care atestă vechimea în muncă realizată înainte de 01.04.2001. După această dată se găsesc informații în baza de date”, a spus directoarea CNPP.
Reprezentantul a declarat că persoana care solicită pensia comunitară pentru perioada anterioară datei de 1 aprilie 2001 trebuie să prezinte documente originale.
„Colegii de la instituțiile din străinătate știu că trebuie să transmită aceste documente în copie certificată pentru conformitate cu originalul”, a explicat Maria Luiza Socol Florescu, potrivit HotNews.