Administrația Aviației Civile din China (CAAC), care conduce ancheta cu privire la prăbușirea avionului Boeing 737-800, continuă să păstreze tăcerea asupra acestui caz controversat la acest moment.
Au murit 132 de oameni și în China nu se vorbește despre cea mai mare tragedie aviatică petrecută în această țară în ultimii 28 de ani.
De asemenea, compania Boeing Co, producătorul avionului, și Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA (NTSB) au refuzat să comenteze. După ce a apărut ipoteza că avionul a fost prăbușit intenționat, compania aeriană a declarat pentru Wall Street Journal că nu a apărut nicio dovadă care să poată determina dacă există probleme cu aeronava. Iar compania producătoare Boeing a cerut ca presa să adreseze întrebări autorităților de reglementare chineze.
CAAC a declarat, la 11 aprilie, ca răspuns la zvonurile de pe internet despre un accident deliberat, că speculațiile „au indus în eroare grav publicul” și „au interferat în activitatea de investigare a accidentului”, a scris presa de limbă engleză. Se știe însă că populația are restricționat accesul la rețelele sociale cunoscute.
Americanii au ajutat ancheta chinezilor
Pe 10 mai, președintele NTSB, Jennifer Homendy, a declarat că anchetatori desemnați de consiliului de administrație și de Boeing au călătorit în China pentru a ajuta ancheta chineză. Ea a menționat că ancheta nu a găsit probleme de siguranță care să necesite vreo acțiune urgentă cu privire la zborurile care au fost reluate după trei săptămâni de interzicere de ridicare de la sol a avioanelor.
NTSB a asistat anchetatorii chinezi cu revizuirea cutiilor negre la laboratorul său american din Washington, la cererea Chinei, în ciuda tensiunilor politice dintre țări.
Ipoteza care a bulversat: 132 de oameni au murit în accidentul aviatic provocat de mâna omului
În 21 martie, avionul Boeing 737-800, care se îndrepta din Kunming la Guangzhou, s-a prăbușit în munții din Guangxi, după ce a intrat, subit, în picaj de la altitudinea de croazieră. Toți cei 123 de pasageri și cei 9 membrii ai echipajului de la bord au murit.
După câteva zile, zvonurile au început să circule printre chinezi. La jumătatea lunii mai, cea mai șocantă ipoteză a făcut înconjurul lumii, odată cu publicarea ei în presa americană.
Datele de zbor dintr-o cutie neagră , care a fost recuperată de pe avionul China Eastern Airlines, arată că o persoană aflată în cabina de pilotaj a produs intenționat accidentul aviatic, scria pe 17 mai Wall Street Journal, care citează persoane familiarizate cu evaluarea preliminară a oficialilor americani.
În același context, un oficial de la compania aeriană a declarat pentru Reuters, că atenția este pe acțiunile echipajului, după ce investigația preliminară nu a găsit niciun indiciu privind o defecțiune tehnică.
La mijlocul lunii aprilie, China Eastern a reluat folosirea avioanelor 737-800, pentru care s-a oprit zborul, o perioadă de timp. Într-un raport preliminar, efectuat luna trecută privind prăbușirea aparatului de zbor, autoritățile chineze nu au indicat în mod expres vreo recomandare tehnică pentru Boeing 737-800, care a fost folosit începând cu anul 1997, având un istoric al siguranței ”puternic”, potrivit experților.
În anul 2015, un pilot austriac a intrat voit cu avionul într-un munte
Suspiciunea de intervenție a ”mâinii omului” rămâne și planează, în continuare, asupra acestui caz. Motivele pentru o crimă colectivă sunt, de obicei, legate de vreun muncitor nemulțumit, dat afară din serviciul de aviație, sau de probleme grave din viața privată. Acum a intervenit și cea mai actuală și plauzibilă explicație legată de ”sechelele” rămase din pandemie, care afectează psihologic și neurologic, după cum spun medicii specialiști.
În martie 2015, un pilot Germanwings a izbit, în mod deliberat, un avion Airbus A320 într-un munte francez, ucigând pe toți cei 150 de pasageri de la bord.
Anchetatorii francezi au descoperit că tânărul de 27 de ani suferea de un suspectat „episod depresiv psihotic”, ascuns de angajatorul său.