Alexandru Iftimie, în vârstă de 39 de ani, care a venit în Marea Britanie din România în urmă cu șapte ani, abia reușea să se descurce ca șofer Uber în timpul pandemiei, când a primit un mesaj neașteptat de la aplicația de ride-sharing.
„Am primit un avertisment: Am detectat o activitate frauduloasă, prin urmare trebuie să încetezi, altfel trebuie să te concediez”, își amintește el. „Am spus: Trebuie să fie o greșeală, știu că nu am făcut nimic. Dar, două săptămâni mai târziu, am primit un altul: exact același mesaj, cu diferența că de data aceasta mi se spunea: Este ultimul avertisment. Încă o dată și vei fi concediat”.
Când a sunat la linia de asistență pentru șoferi a Uber în încercarea de a înțelege de ce a fost semnalat, a fost o experiență frustrantă. Problema părea să fie faptul că a urmat un traseu neobișnuit, deși el insistă că nu a taxat clientul în plus pentru că a făcut acest lucru.
Un drum plin de dificultăți
„Vă puteți imagina cât de dificil a fost să-i explic unui operator Uber, care nu știu unde era, că tunelul Blackwall era închis în timpul unei curse și că a trebuit să fac un ocol lung?”, spune el. El nu a putut obține o explicație fără echivoc a motivului pentru care a fost semnalat ca fiind „fraudulos” de către sistemele Uber.
„În acel moment, principala mea preocupare a fost: Este singura mea sursă de venit, afară este o pandemie, există o închidere. Dacă o pierd, ce se întâmplă? Într-o companie normală, ai avea un departament de resurse umane și acest tip de problemă poate fi rezolvată într-un fel sau altul – nu neapărat în favoarea ta, dar ai avea o echipă specializată”, adaugă el.
Cu ajutorul sindicatului său, App Drivers and Couriers Union, a continuat să solicite datele pe care Uber le deținea despre el. Dar răspunsul nu a fost deloc lămuritor pentru el, raportează The Guardian.
Cu ajutorul Worker Info Exchange și al sindicatului său, Iftimie a urmărit Uber – și o altă aplicație de ride-sharing pentru care a lucrat, Ola – până la Curtea de Apel din Amsterdam, unde se află sediul central european al Uber.
Instanța a constatat că el și alți șoferi implicați în acest caz, cu sediul în Marea Britanie și Portugalia, au avut dreptul la mai multe informații despre modul în care au fost luate deciziile automate în ceea ce îi privește.
Chiar înainte ca acest caz să ajungă în instanță, Uber și-a cerut scuze și a recunoscut că a făcut o greșeală. Iftimie speră că hotărârea îi va ajuta și pe alții să conteste deciziile de gestionare automatizată care le amenință mijloacele de trai – deși militanții avertizează că legislația care trece prin parlamentul britanic va slăbi drepturile de protecție a datelor.
Care a fost deznodământul?
„Este vorba despre principii. Ar trebui să luptăm pentru principiile noastre. În România comunistă descrisă de părinții mei, nu puteai să spui un cuvânt: nu puteai să spui nimic. Puteai fi arestat pentru că spuneai o glumă despre persoana nepotrivită. Nu am făcut această mare schimbare pentru a încerca să aduc comunismul aici cu mine: Vreau ca eu și copiii mei să fim mai britanici. Așa că, atunci când există ceva care cred că nu este corect, lupt pentru asta”, a spus Iftimie pentru The Guardian.
Viața șoferului s-a schimbat dramatic de pe vremea când conducea Uber. El este pe cale să absolve o facultate de drept și să se angajeze la un nou loc de muncă. De asemenea, are o fetiță de nouă luni. „Pentru mine, este o poveste cu un final fericit din orice perspectivă”, spune el.
Pe de altă parte, compania de ridesharing nu este mulțumită de deznodământ. Un purtător de cuvânt al Uber a declarat: „Suntem dezamăgiți de faptul că instanța nu a recunoscut procesele solide pe care le avem în vigoare, inclusiv o analiză umană semnificativă, atunci când luăm decizia de a dezactiva contul unui șofer din cauza unei suspiciuni de fraudă. Aceste hotărâri se referă doar la câțiva șoferi specifici din Marea Britanie care au fost dezactivați în perioada 2018-2020 în legătură cu circumstanțe foarte specifice”.