În momentul de față, profesorii tocmai au ieșit dintr-o grevă de avertisment. Acesta este pasul premergător unei greve generale, care va avea cel mai probabil loc luni, pe 22 mai. În aceste condiții, unele persoane se întreabă de ce cadrele didactice sunt nemulțumite că primesc un salariu mic (2.500 de lei net pentru debutanți), dat fiind că lucrează „patru ore pe zi și au trei luni de vacanță”.
Totuși, acest program lejer de lucru este cel puțin parțial un mit. Fișa postului unui cadru didactic include mai multe activități, în afară de predarea efectivă la casă, care poate într-adevăr să dureze între 4 și 6 ore. O învățătoare a declarat, însă, pentru Portal Învățământ că efectivul de lucru este poate să ajungă cu ușurință și la 10 sau chiar 12 ore în care este angrenată în meserie. Să vedem ce presupun aceste ore care pot chiar să depășească media de timp petrecut lucrând în România.
Munca la clasă este doar începutul
După acele ore pe care profesorul le petrece predând lecțiile, mai are multe sarcini de îndeplinit. Norma didactică conține: 18 ore de activitate la clasă pe săptămână, 9 ore de pregătire, cel puțin 3 ore de activități științifice și metodice, două ore de comunicare cu părinții (prin ședințe sau prin intermediul grupurilor), o oră de dirigenție, 4-5 ore de evaluare și cel puțin o oră de serviciu pe școală. Deși fiecare profesor își organizează timpul după cum consideră de cuviință, este clar că se ajunge la norma de 40 de ore pe săptămână. Dacă am lua valorile maxime a atare, am putea vorbi chiar și despre mai mult.
Dezvăluirile unei învățătoare
Această situație este valabilă atât pentru profesorii de gimnaziu și de liceu, cât și pentru învățători. Iată ce program are o învățătoare care lucrează în județul Sibiu, conform dezvăluirilor pe care le-a făcut pentru Portal de Învățământ:
„- 4 ore de predare
– 1 oră/săptămână program de sprijin/dezvoltare
– 1 oră/săptămână disciplina opțională
– completarea documentației specifice (condica, catalog, fise de observatie, diverse evidente privind toate tipurile de evaluare si evidente privind frecventa scolara/zi, raport de regres/progres, planuri de interventie pentru elevii cu CES etc.)
– corectarea caietelor, a fiselor de lucru si a testelor
– aranjarea produselor in portofoliile copiilor
– pregătirea schitelor de lectii pentru urmatoarea zi prin raportare la planificare per unitate de invatare
– pregătirea materialelor si a mijloacelor didactice pentru a doua zi
– pregatirea sedintelor cu parintii (schite pe anumite teme, chestionare etc.)
– desfasurarea ședințelor cu părinții
– consilierea parintilor ori de cate ori este nevoie
– elaborarea materialelor de lucru (fise de lucru, teste, scheme s.a.m.d. pentru predare diferentiata)
– conceperea planurilor de interventie/de invatare personalizata
– alcatuirea materialului didactic concret (planse plastifiate, jetoane etc.)
– frecventarea site-urilor de specialitate si studierea unor aspecte ce prezinta interes (articole, oferte programe de formare continua, exemple de buna practica etc.)
– studierea unor cărți/reviste de specialitate
– studierea legislației
– scrierea unor articole pentru diferite evenimente cu caracter academic si participarea la acestea
– participarea la cursuri online si fata in fata
– participarea la comisii metodice”