Pentru a grăbi rambursarea creditelor, băncile pot fi nevoite să modifice ratele și să ofere clienților opțiuni suplimentare. Inspectorii pentru protecția consumatorilor au emis o directivă și au adăugat alte opt instituții la ancheta lor privind practicile comerciale înșelătoare.
Băncile ar fi putut prevedea scenariul tragic în care s-au aflat clienții care nu au mai putut să-și facă plățile, potrivit președintelui Autorității pentru Protecția Consumatorilor.
Băncile ar fi putut preveni dezastrul
„Rata a fost aproximativ 200-220 de euro, timp de 11 ani. Acum avem 320 de euro. Aveam un venit de 3.100 de lei, aproximativ 700 de euro. Am întrebat cât mai este venitul pe care îl au astăzi. 1890 de lei, din care plătesc peste 2 treimi rata la bancă. La un moment dat ROBOR era 0,16% şi azi e 7, ne dăm seama că toată această situaţie uşor de prevăzut ar fi putut proteja consumatori cărora aparent li s-a făcut un bine”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.
Băncile sunt criticate pentru că nu oferă suficiente informații clienților. Putem selecta rate egale sau descrescătoare atunci când solicităm un împrumut bancar. Însă, frecvent, banca face alegerea în locul nostru, deoarece nu ni se oferă șansa de a lua în considerare toate alternativele.
Un ordin al Autorității pentru Protecția Consumatorilor a fost emis în încercarea de a pune capăt unor situații similare. În consecință, se anticipează că, în viitorul apropiat, băncile vor lua legătura cu clienții și le vor oferi o varietate mai mare de opțiuni de rambursare.
„Pentru un consumator este mai avantajos un scadenţar cu rate descrescătoare pentru că per total plăteşte mai puţine dobânzi şi face economii de costuri pe termen lung”, a declarat Irina Chiţu, analist financiar.
Băncile pot fi amendate
Există zvonuri conform cărora Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor se folosește doar de teorie și că anumiți clienți ai băncilor ar putea să nu se încadreze, de fapt, în categoria celor care reduc plățile din cauza veniturilor insuficiente. În schimb, utilizarea acestui algoritm ar putea avea ca rezultat taxe mai mari.
„Ce face acum ANPC e să sfideze aritmetica. Toate băncile din România fac la fel. Au aceeaşi metodă de calcul cu rate fixe. Dacă ANPC-ul vrea să protejeze consumatorii crescându le ratele, eu cred că ceva e în neregulă”, a declarat Gabriel Biriş, analist fiscal.
Băncile neagă acuzațiile Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și au amenințat că vor căuta opțiuni legale pentru a obține despăgubiri și a-și repara reputația. Alte opt bănci se află acum sub investigația ANPC, pe măsură ce acest scenariu se dezvoltă, și riscă amenzi din cauza modului în care stabilesc ratele.
„Gradul de îndatorare şi bonitatea se dovedesc a fi fost doar o rampă de lansare pentru o îndatorare peste puterile de suportabilitate a consumatorilor. Din atâţia consumatori cărora le-am acordat credit, oricum 10-15% vor traversa o perioadă dramatică, dar este asumarea. Cumva e roşia stricată, din lădiţă”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC. Băncile au dreptul de a contesta ordinul emis de ANPC, prin care li se solicită să ofere clienților cu credite mai multe opțiuni de rambursare, scrie Observator.