Autostrada de Centură București Nord este un proiect din cadrul A0, Autostrada Nord și Sud. Atât pentru Segmentul Nord, cât și pentru Segmentul Sud, licitațiile au fost câștigate și făcute publice în primăvara lui 2019. Totuși, licitațiile nu au rămas în picioare. Patru ani mai târziu, procesul încă nu era încheiat.
Recent, Cătălin Drulă, liderul USR și fost Ministru al Transporturilor, l-a criticat pe ministrul în funcție, Sorin Grindeanu, pentru incapacitatea de a încheia licitațiile. Președintele Uniunii Salvați România a transmis următorul mesaj:
„Licitația pentru lotul 1 de 17km din Autostrada de Centură a Bucureștiului – Nord este încă neîncheiată la PATRU ANI de la lansare. Azi Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a anulat IARĂȘI evaluarea făcută de CNAIR. A ȘASEA OARĂ. De 6 ori (ultimele 4 respingeri fiind în mandatul dlui. Grindeanu) a respins CNAIR una din cele 2 oferte rămase în competiție și de fiecare dată acel constructor a câștigat în instanță pe motiv că descalificarea nu este legală. CITEȘTE ȘI VIDEO Cum arată acum autostrada care ar trebui să ne scape de aglomerația de pe A1 la intrarea în București Este incredibilă această bătaie de joc și cum nimeni nu răspunde pentru ea. Din două una – ori acel constructor trebuie pe drept descalificat și CNAIR este complet incompetent în a justifica această descalificare, ori este descalificat în continuu pe nedrept. În ambele cazuri vorbim de o neîndeplinire a obligațiilor de serviciu (și posibil, de corupție) cu consecințe grave asupra economiei românești”, a declarat el, citat de profit.ro.
Ce a declarat Cătălin Drulă
În afara acuzațiilor de corupție și de incapacitate de a-și îndeplini atribuțiile, Cătălin Drulă a adus în discuție importanța acestei autostrăzi pentru România. Din acest motiv, el îl somează pe ministrul în funcție, Sorin Grindeanu, să tragă vinovații la răspundere:
„E prea mult totuși, 4 ani și 6 evaluări desființate repetat de instanțe (CNSC și Curtea de Apel București). Acest sector din Autostrada de Centură leagă, practic, A1 București-Pitești de DN1 București-Ploiești (de unde autostrada este deja în construcție până la A3 și aproape de DN2, adică A0 Nord lotul 2 semnat în mandatul meu) și este extrem de important pentru România și pentru Capitală. Îi cer ministrului Grindeanu să îi tragă la răspundere pe responsabili, să își asume acest eșec colosal și să oprească această nebunie. Cineva din CNAIR își bate joc de România și trebuie oprit!”, a declarat el.
Astfel, el consideră că principalii vinovați pentru tergiversări sunt responsabili ai CNAIR.
Autostrada A0, licitată în sfârșit
Chiar dacă mișcarea lentă a licitațiilor a creat multe reacții de indignare și muniție pentru Opoziție, așteptarea pare că a luat sfârșit. Ultimul dintre cele 7 loturi ale A0 Nord (100, 7 kilometri) va fi construit de Asocierea româno-italiană Impresa Pizzarotti & C SpA Italia – Retter Projectmanagement. Această decizie a fost luată acum mai mult timp, dar ea a fost recent reconfirmată de Comisia de evaluare a CNAIR.
Amintim că lotul 1 din Segmentul Nord valorează 815 milioane lei, fără TVA. Acest lot are lungimea de 17,1 kilometri. Durata contractului este de 34 de luni, dintre care 12 sunt de proiectare, iar 22, de execuție.
Lotul se desfășoară între DJ 601A (Dragomirești Vale – Bâcu) și DN 1 (Corbeanca).
În același timp, șantierul lotului 2 (Corbeanca – Afumați) este în curs de execuție. Compania UMB Spedition se ocupă de acest lot – în momentul de față, a reușit să finalizeze o treime din el. Acest al doilea lot are o lungime de 16,3 kilometri.