Actual

Autoritatea Electorală Permanentă atenționează diaspora. Termen limită pentru aceștia

Autoritatea Electorală Permanentă atenționează diaspora. Termen limită pentru aceștia

Autoritatea Electorală Permanentă atenționează diaspora. În străinătate, alegerile parlamentare se vor desfăşura în zilele de 5 şi 6 decembrie.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) atenționează diaspora. Biroul Electoral pentru Diaspora a anunţat că au rămas definitive candidaturile depuse de opt formaţiuni politice şi doi independenţi pentru Parlamentul României și informează cetățenii cum pot vota.

AEP reaminteşte cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, diaspora românească, că pentru înregistrarea ca alegători prin corespondenţă, data de astăzi, 22 octombrie 2020, este termenul limită.

În străinătate, alegerile parlamentare se vor desfăşura în zilele de 5 şi 6 decembrie. Şi ministrul de externe, Bogdan Aurescu, a făcut apel la românii din străinătate să voteze prin corespondenţă prin înregistrarea pe platforma votstrainanate.ro.

Şeful diplomaţiei aminteşte şi că lista integrală a documentelor pentru vot este disponibilă pe pagina de internet a ministerului la secţiunea dedicată alegerilor parlmentare din acest an.

”Până în această noapte la ora 24:00, cetăţenii români care au domiciliul sau reşedinţa în străinătate se pot înregistra la opţiunea vot prin corespondenţă pentru a-şi exercita dreptul de vot în străinătate pentru acest an în condiţii de siguranţă şi, cum spun eu de fiecare dată, cred ca ultimă şi unică şansă de exercitare a dreptului de vot în condiţii de pandemie.” a spus preşedintele AEP, Constantin-Florin Mituleţu-Buică, în emisiunea Apel Matinal

 

La acest moment sunt aproape 36.000 de cereri pentru votul prin corespondenţă. Din fericire perioada a fost forte lungă, dar din păcate numărul de cereri este foarte mic, apreciază șeful AEP.

Perioada de înregistrare a început la 1 aprilie şi se finalizează, astăzi, 22 octombrie.

Românii din diaspora, încep să utilizeze votul prin corespondență, la acest moment cererile sunt mai multe pentru votul prin corespondenţă fată de alegerile prezidenţiale şi faţă de alegerile parlamentare din 2016. Cetăţenii români din diaspora își dau seama că votul prin corespondență reprezintă o procedură alternativă de vot față de secţia de votare mult mai ușoară.

Constantin-Florin Mituleţu-Buică, nu înțelege de ce nu sunt înscrieri pentru votul prin corespondență în număr mult mai mare, date fiind condițiile actuale și din trecut:

”Dacă la alte alegeri am înţeles că au fost secţii de votare foarte multe, ne amintim la alegerile prezidenţiale au fost 835 de secţii de votre care au votat aprope un milion de cetăţeni români în turul al doilea, acum în condiţii de pandemie nu este de înţeles de ce numărul de înregistrări este foarte mic raportat cel puţin la numărul de 740.000 de cetăţeni care au domiciliul în străinătate şi deţin un paşaport românesc, CRDS, cum se numeşte acela cu domiciliul în străinătate.”

Cine se poate înscrie pentru a vota ca cetăţean român din străinătate şi ce restricţii există

Dacă cetăţeanul deţine, are domiciliul sau reşedinţa în străinătate, se poate înregistra pentru această opţiune. Președintele AEP informează cetăţeni că aceste informaţii înregistrate în această platformă nu vor fi puse la dispoziţia altor autorităţi în vederea taxării sau impozitării, aşa cum a circulat în mediul on-line ca zvon.

Pentru exercitarea votului este nevoie de un act de identitate valabil. Exită totuși o excepție, potrivit legislației, pe baza actelor valabile se poate exercita dreptul de vot, iar de această dată în condiții de pandemie, dacă actele de identitate, fie că e vorba de pașaport sau carte de identitate, acestea dacă au expirat după data de 1 martie sunt valabile în vederea exercitării dreptului de vot şi implicit al solicitării votului prin corespondență.

Cum se va desfăşura procedura de votare prin corespondenţă şi mai ales ce documente sunt necesare şi cât de sigur este acest proces?

Explicaâiile vin de la Constantin-Florin Mituleţu-Buică: ”De fiecare dată cetăţenul a primit plicul cu buletinul de vot, documentele, certificatul de alegător şi celelalte materiale, instrucnţiuni, timbrul autocolant, a exercitat dreptul de vot, aplicarea timbrului autocolant pe buletinul de vot şi a introdus în plicul deja comunicat pentru a transmite potrivit opţiunii sale la misiunea diplomatică sau în ţară la Biroul pentru votul prin corepsondenţă, deschis în ţară, şi de această dată venim în sprijinul cetăţenilor, odată cetățeanul își poate descărca buletinul de vot de pe site-ul Autorității Electorale Permanente, votstrainatate.ro și îşi va putea exercita dreptul de vot, dar dacă timpul va fi rezonabil cu noi, vom pune buletinul de vot în plic, astfel încât să nu mai fie necesară această tipărire de către cetățean, deci să venim în sprijinul acestora.”