Primarii din mai multe municipii, din diferite partide, susțin acest proiect.
Miercuri 19.10.2022, deputații au adoptat în plen, în calitate de for decizional, o propunere legislativă care permite Poliției Rutiere ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe trotuare.
Ca urmare a votului, au fost înregistrate:
- 232 de voturi pentru,
- trei voturi împotrivă,
- 29 de abțineri.
Potrivit propunerii legislative adoptată de Camera Deputaților, articolul 64 alineatul (1) din OUG nr. 195/2002 se modifică în sensul că Poliția Rutieră va putea dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe trotuare. Prin urmare, este eliminată condiția staționării neregulamentare pe partea carosabilă.
Forma actuală a Codului Rutier
În expunerea de motive se precizează că la momentul actual, așa cum este în vigoare forma Codului Rutier, măsura privind ridicarea mașinilor poate fi dispusă doar dacă acestea sunt staționate ilegal pe partea carosabilă, ceea ce înseamnă că dacă un vehicul este staţionat neregulamentar în întregime pe trotuar, Poliția nu poate dispune ridicarea acestuia”.
Motivele care au stat la baza modificării măsurii legislative
Potrivit inițiatorului propunerii legislative, deputatul USR, Cătălin Drulă, proiectul vine în sprijinul persoanelor cu dizabilități, al persoanelor însoțite de copii mici, care sunt nevoite să meargă pe carosabil pentru că trotuarele sunt ocupate de autoturisme în mod ilegal.
Totodată, liderul USR a susținut că de multe ori s-a întâmplat ca anumite instituții să fie blocate de mașinile parcate pe trotuare în fața acestora, ceea ce înseamnă că, de exemplu, dacă se întâmplă un caz grav, iar pompierii sunt chemați pentru a stinge un incendiu, autospecialele nu ar putea interveni din cauza acestora.
Dar, până când acest proiect nu va fi adoptat, Poliția Rutieră nu poate să înlăture aceste mașini. Și mai mult decât atât, Cătălin Drulă a precizat că primarii din mai multe municipii, din diferite partide, susțin acest proiect.
Din partea cui au fost abțineri privind exprimarea votului față de această măsură
De la vot, membrii grupului AUR s-au abţinut, motivând că proiectul de lege poate face loc „multor abuzuri”, potrivit declarației susținute în plen de deputatul Alin Coleşa, care a mai precizat că doar în Capitală sunt aproximativ 1,4 milioane de autovehicule. La acestea se mai adaugă și alte 500.000 care sunt în tranzit. Prin urmare, este vorba de aproape două milioane de mașini pentru aproximativ 350.000 de locuri de parcare existente.
Astfel, potrivit lui Alin Coleșa, „Ne aflăm într-o situaţie fără ieşire, de care sunt vinovaţi cei care au guvernat până acum, cei care au deţinut UAT-urile până acum, cei care au creat drumuri de 3, 4, 5 metri, drumuri pe care nu pot trece simultan nici măcar două maşini. Ne aflăm într-o situaţie imposibilă, pentru care nu sunt vinovaţi nici pietonii, nici conducătorii auto care sunt nevoiţi să-şi lase pe unde pot autovehiculele, ci cei care au guvernat acum. Ca atare, ne vom abţine de la a vota o astfel de lege care sună bine, dar dă loc la foarte multe abuzuri”.
Ulterior voturilor obținute, legea urmează să fie promulgată de președintele României, Klaus Iohannis.