Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei atrage atenția, că prețurile polițelor RCA ar putea să crească.
Potrivit lui Chirițoiu, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi cu Ministerul Finanţelor lucrează la o ordonanță în care să se prezinte explicit care va fi situația polițelor RCA.
Consumatorul să fie mai atent
„Necazul la RCA e că nu decid eu pentru mine, ci decid pentru un terţ. Şi atunci evident că nu mă mai interesează calitatea, în momentul ăla mă uit numai la preţ. Adică e ca şi cum aş cumpăra pentru tine asigurare, o plătesc din banii mei şi o foloseşti tu.
Oricât ţin la tine, nu cred că m-aş duce la cel mai scump produs. Compensarea directă transformă RCA într-un fel de CASCO, asta şi noi am propus-o, la precedenta criza a RCA, în 2016. ASF a venit cu acest proiect, îl analizăm şi noi, o să discutăm cu dânşii. Dubiul cel mai mare vine din posibila creştere a preţurilor, pentru că ştim că în acest moment decontarea directă există în legislaţie, este permisă din 2016, are un succes moderat, pentru că este nouă, dar sunt doar câteva procente din cei care au RCA.
Ar avea avantajul că îi schimbă pe consumatori din logica ‘Eu vreau un produs foarte ieftin, pentru că este pentru alţii’. Consumatorul o să fie mai atent. Contează că e ieftin, dar şi să aibă o reţea bună de service-uri, să se facă reparaţiile prompt”, a spus Chiriţoiu.
Îngrijorarea este legată de creşterea preţului
„Decontarea directă are un sens, pentru că echilibrează cumva piaţa. Mi-e frică însă de creşterea de preţ, pentru că ofertele de decontare directă sunt ceva mai scumpe chiar şi când nu sunt obligatorii.
Cred că sunt mai scumpe pentru că, dacă te loveşte cineva, trebuie să plătească asigurătorul lui, iar eu, ca asigurător, scot bani din buzunaurl meu, fac reparaţia şi apoi mă duc cu factura la asigurătorul celui care te-a lovit, ca să-mi recuperez banii, dar eu nu ştiu sigur dacă acela îmi dă bani. Problemele de neplată sau reclamaţiile împotriva celor mari au fost din partea service-urilor, care au spus ‘noi am făcut reparaţiile, dar ăştia nu mă plătesc’.
Firmele de asigurări între ele nu aveau aşa multe compensaţii, dar vor fi mai multe. Orice accident devine un regres”, a mai spus Bogdan Chiriţoiu.
„Nu vrem să crească povara la consumatori”
Soluţia sa este se creeze un mecanism prin care să dăm încredere firmelor de asigurare că-şi vor recupera banii unii de la alţii.
„Mă gândesc că dacă am face ca aceste mecanisme să meargă bine, atunci companiile nu vor mai vedea produsul atât de riscant şi diferenţa dintre ofertele actuale şi cele cu decontare directă se va îngusta, mă gândesc că am putea face să nu existe o creştere aşa mare de preţ, pentru că vrem să ţinem preţurile RCA cât de jos se poate, nu vrem să crească povara la consumatori”, a subliniat Chiriţoiu.
Acesta a vorbit şi de investigaţiile pe care autoritatea de concurenţă le va finaliza în acest an.
„Din punct de vedere al investigaţiilor, ne aşteptăm să terminăm investigaţii pe zona de produse alimentare, avem o investigaţie pe modul cum se comercializează ouăle, o altă investigaţie pe piaţa pharma, în care suspectăm un boicot al producătorilor de imunoglobuline, de asemenea vom finaliza investigaţii pe energie, legat de comportamentul Hidroelectrica şi o investigatie privind branşarea la reţeaua de gaze a E.ON, care e unul din cei doi mari operatori care gestionează reţele de distribuţie a gazelor.
De asemenea, avem o investigaţie privind asigurările de aviaţie, în care investigăm posibile înţelegeri anticoncurenţiale între companii care vând asigurări de aviaţie”, a precizat preşedintele autorităţii de concurenţă.
La sfârşitul anului 2020, Consiliul Concurenţei avea în derulare 33 de investigaţii privind posibila încălcare a Legii concurenţei, din care peste jumătate vizează înţelegeri de tip cartel.