Pepeni putreziți, pâine mucegăită, condiții insalubre de depozitare a produselor alimentare sunt doar câteva din neregulile constatate de ANPC în supermarketurile din România…
În cel mai mare magazin al lanțului Lidl de la Vaslui, situat la intrarea în oraș, o echipă de inspectori de la Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Vaslui, coordonată de directorul instituției, dr. Mihai Ponea, a găsit pepeni putreziți, din care ieșea o spumă urât mirositoare.
Ca urmare a controalelor efectuate, s-au retras de la comercializare peste 350 de kilograme de pepeni, iar magazinul a fost amendat cu 10.000 de lei, citează ziare.com.
Declarația Dr.Ponea Mihai referitor la cele constatate
Doctorul Mihai Ponea, cel care a condus echipa de control, a declarat:
“La o sesizare venită din partea unor clienți, o echipă de inspectori a descins în magazinul Lidl de la intrarea în Vaslui și au depistat un lot de pepeni putreziți, cu spumozități pe suprafața acestora, din care curgeau lichide pe pardoseala magazinului urât mirositoare. Am decis confiscarea întregii cantități de 350 de kg de pepene și am dispus igienizarea locului unde erau depozitați, fiindcă există pericolul răspândirii de bacterii urât mirositoare. Am dispus, totodată, amendarea magazinului cu suma de 10.000 de lei și le-am trasat o serie de recomandări pentru a preîntâmpina astfel de situații. În toată această perioadă noi vom intesifica controalele. Ați văzut și ieri situația unor fabrici de pâine, unde am descoperit pâine mucegăită pregătită să reintre în producție”, potrivit sursei citate
Și pe litoralul românesc au fost constatate o serie de nereguli de către comisarii ANPC
potrivit economica.net, echipele de comisari ale Comandamentului Litoral 2022/ structura specială a ANPC, au verificat, în perioada anterioară, modul în care este respectată legislaţia în domeniu în marile magazine de tip supermarket din sudul litoralului Mării Negre. În acest scop au fost controlate, în Mangalia, magazinele Carrefour, Lidl, Kaufland şi Mega Image, precum şi magazinul Lidl din Eforie Nord.
Ce sancțiuni au aplicat autoritățile
Pentru neregulile constatate, celor 5 locaţii le-au fost aplicate:
- 4 avertismente
- 9 amenzi contravenţionale în valoare totală de 235.000 lei.
Acestor sancţiuni li s-au adăugat şi măsurile complementare care au presupus:
- oprirea temporară de la comercializare a unor produse alimentare în valoare de peste 4.600 lei
- oprirea definitivă de la comercializare a unor produse alimentare în valoare de peste 10.000 lei
- oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficienţelor a tuturor magazinelor controlate
- închiderea temporară pe o perioadă de până la 6 luni a tuturor magazinelor controlate
- încetarea practicilor comerciale incorecte pentru 3 dintre magazine.
Potrivit unui comunicat din data de 13.08.2022, Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, a declarat: „Interesant este că, până la finalizarea acţiunilor de control, parte dintre consumatorii aflaţi la cumpărături erau mai tare intrigaţi de acţiunea noastră decât de deficienţele găsite acolo. Suntem pe teren pentru a le proteja sănătatea şi pentru a transmite operatorilor economici că trebuie să respecte consumatorii. Din nou vitrine murdare, din nou legume şi fructe cu deprecieri, din nou se uită că o parte a profitului trebuie reinvestită.
Va trebui să trecem la măsuri mult mai dure şi săptămâna aceasta o vom dedica discuţiilor cu structurile centrale ale marilor lanţuri de magazine”.
Ce nereguli au constatat comisarii ANPC în supermarketurile de pe litoral
Printre cele mai importante nereguli constatate de către comisarii ANPC au fost:
- comercializarea de legume şi fructe depreciate sau cu calibre diferite, având o categorie de calitate inferioară faţă de cea declarată;
- depozitarea neconformă a produselor alimentare;
- comercializarea unor produse reprezentând un mix cu acid acetic;
- comercializarea unor produse congelate cu gheaţă în exces pe produs;
- comercializarea de produse cu etichete Nutriscore, pe care era menţionată o anumită categorie fără a fi justificată;
- diverse erori de informare pe eticheta de produs;
- nerespectarea regimului promoţiilor (comercializarea unor produse tip „7+1″ fără a avea produsul de referinţă la vânzare, nespecificarea perioadei de desfăşurare a promoţiilor, produse aflate în promoţie deşi perioada era depăşită);
- lipsa condiţiilor de igienă corespunzătoare în spaţiul de comercializare, de depozitare şi de producţie a pâinii;
- folosirea unor vitrine frigorifice cu acumulare masivă de gheaţă, cu rafturile neigienizate, cu urme de lichide alimentare, praf, rugină, mucegai şi insecte;
- folosirea unor spaţii de depozitare neigienizate;
- comercializarea unor produse cu ambalaj deteriorat;
- practici comerciale incorecte (nerespectarea denumirii corecte a produsului în conformitate cu ingredientele conţinute);
- neconcordanţă între preţul produsului la raft şi cel perceput la casa de marcat;
- semnalizare incorectă a produselor aflate în ultimele zile de valabilitate”.