Cea mai mare fabrică din lume și cea mai populată națiune din lume și-a deschis porțile după trei ani, ceea ce a dus la o creștere a cererii, dar și la îngrijorări legate de faptul că acest lucru va contribui la presiunile inflaționiste globale. Dar economiștii spun că investitorii nu trebuie să se îngrijoreze prea mult.
Desființarea rapidă de către China a unei politici de zero-COVID a venit în condițiile în care băncile centrale globale spun că cele mai rapide creșteri de rate din ultima generație vor trebui să meargă mai departe pentru a ține în frâu creșterea prețurilor, alimentând îngrijorările că cererea reprimată de pe continent va declanșa un alt val de inflație. Anticiparea unei valuri de cheltuieli a dus la creșterea prețurilor la toate produsele, de la cupru la acțiuni la casele de modă de lux
Redresarea Chinei pe piața mondială
Cu toate acestea, economiștii nu văd nicio provocare pentru inflația globală, indicând în schimb noul proiect al președintelui chinez Xi Jinping pentru autosuficiență, prosperitate mai largă și o ideologie socialistă ca fiind un control asupra cumpărăturilor de mare valoare.
De asemenea, aceștia spun că relaxarea piețelor forței de muncă din China și prioritățile de creștere ale Beijingului vor diminua inflația.
„Nu cred că redresarea Chinei sau redeschiderea va provoca o inflație globală semnificativă”, a declarat Chi Lo, senior market strategist pentru Asia-Pacific la BNP Paribas Asset Management.
O redresare va fi probabil concentrată spre interior și este puțin probabil să ridice substanțial yuanul, reducând șansele de a împinge în sus prețurile de export sau de a determina creșteri de prețuri în alte părți, a adăugat el.
Îngrijorările că cererea chineză ar putea forța Rezerva Federală a SUA și alte bănci centrale să majoreze în continuare ratele sunt „exagerate”, a spus Lo. Managerii de portofoliu ai BNP se poziționează pentru ca revenirea Chinei să stimuleze turismul regional, dar nu și creșterile prețurilor de export pentru produsele manufacturate.
Rezervoare pline
Și pe piețele de mărfuri, unde China este un factor de stabilire a prețurilor pentru minereul de fier și al doilea mare consumator de petrol, este puțin probabil să se înregistreze noi creșteri puternice ale prețurilor ca urmare a redeschiderii.
Piețele de metale au luat deja în calcul o nouă cerere, iar contractele futures pentru cupru au depășit luna trecută nivelul de 9.000 de dolari pe tonă pentru prima dată din iunie.
„Vechile cheltuieli de infrastructură, practic drumuri, poduri, aeroporturi și porturi; China le va construi în continuare”, dar acest tip de cheltuieli nu va fi o prioritate în următorul deceniu, a declarat Lo, care anticipează doar un vânt de coadă marginal pentru materiile prime.
Noile tipuri de cheltuieli de infrastructură, cum ar fi cele pentru tehnologie, sunt mai puțin intensive în ceea ce privește mărfurile în vrac, a adăugat Lo. China a beneficiat, de asemenea, de importurile ieftine de petrol rusesc și a făcut stocuri, reducând cererea de petrol ca sursă de inflație. Există o consolare în absența aproape totală a presiunilor asupra prețurilor și pe continent, având în vedere moderarea creșterii economice și o monedă națională în creștere .
În 2022, creșterea economică s-a prăbușit la unul dintre cele mai slabe niveluri din aproape jumătate de secol, de 3,0%. Biroul șef de investiții APAC al UBS estimează că PIB-ul pe întregul an al Chinei ar putea ajunge potențial la aproximativ 5% în acest an, dar inflația va accelera „doar modest” la 3%, iar analiștii J.P. Morgan cred că va începe să se reducă.
Aprovizionarea în China
O piață a forței de muncă slabă va ține în frâu inflația și în China, care nu a efectuat plățile directe de stimulare care au impulsionat angajările și cheltuielile în majoritatea economiilor occidentale. Politica de „prosperitate comună” a Beijingului a redus salariile și beneficiile pentru bancheri, în timp ce șomajul în rândul tinerilor a atins un nivel record de 20% anul trecut.
„Există atât de multe capacități neutilizate în China… încât nu se simte că vei avea o lipsă de forță de muncă. Nu ai parte de o mare resemnare, așa cum s-a întâmplat în restul lumii” din cauza pandemiei, a declarat May Ling Wee, manager de portofoliu la Janus Henderson Investors.
Dar inflația ar putea apărea dacă și când consumatorii își vor investi economiile de 17.800 de miliarde de yuani în călătorii și cumpărături discreționare, au avertizat analiștii.
„Economiile mari din China pot susține cu siguranță o redresare a consumului – întrebarea este cât de mult sunt dispuși oamenii să cheltuiască”, a declarat Ricky Tang, codirector al gestionării portofoliilor de clienți la Value Partners Group.
Tarifele medii pentru zborurile către și dinspre China în ianuarie au fost mai mult decât duble față de prețurile din 2019, au arătat datele ForwardKeys, în ciuda faptului că nu a existat o creștere imediată a călătoriilor, conform reuters.com.
Vor trece „multe luni” până când mulțimile de turiști chinezi vor ajunge în aeroporturile occidentale, având în vedere restricțiile impuse călătorilor din China continentală, capacitatea limitată de zbor și tarifele ridicate, a declarat Olivier Ponti, vicepreședinte al ForwardKeys pentru insight-uri.
„Este, de asemenea, probabil că vor exista probleme cu vizele și întârzieri la reînnoirea pașapoartelor”.
Anii petrecuți pentru a pune în ordine lanțurile de aprovizionare contribuie, de asemenea, la atenuarea presiunilor asupra prețurilor. Producția de carne de porc este un exemplu în acest sens. Aceasta a atins un maxim al ultimilor opt ani în 2022, iar prețurile au scăzut cu 10,8% în ianuarie. Prețurile la poarta fabricii sunt în scădere, ceea ce, potrivit analiștilor, ridică perspectiva unui scenariu „Goldilocks” de creștere constantă fără a exporta inflație.
„Sunt de părere că (redeschiderea Chinei) va fi pozitivă pentru lume în ceea ce privește fie că nu va fi prea inflaționistă, fie că, pe scară mai largă, va avea deflație în cazul unor noi bunuri și servicii cheie”, a declarat economistul senior al Westpac, Elliot Clarke.