Actual

ANAF ne face viața grea. Cum vor putea fi eșalonate datoriile

ANAF, sursa foto monitorizarefirme.ro
Credit imagine: monitorizarefirme.ro

Guvernul a propus o Ordonanță de Urgență prin care eșalonarea datoriilor contribuabililor se va realiza într-un mod diferit. În prezent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) acceptă procedurile de eșalonare de către contribuabilii care folosesc mecanismul clasic și pe cel simplificat.

Ministerul Finanțelor Publice a propus în dezbatere publică o Ordonanță de Urgență prin care ANAF să solicite mai multe garanții din partea datornicilor. Astfel, obținerea eșalonărilor s-ar realiza cu mai mare dificultate. Aceste modificări nu se vor aplica retroactiv. Totuși, persoanele fizice și juridice care au datorii trebuie să știe că vor exista depoziții tranzitorii până la posibila intrare în vigoare a acestei ordonanțe.

Ce stipulează actul normativ

Principalele dificultăți vor fi întâmpinate de cei care până în momentul OUG-ului ar fi putut solicita o eșalonare clasică. Conform acestui sistem, un datornic care nu constituie garanții poate să-și răscumpere suma datorată în maximum șase tranșe lunare. Nu este nevoie să îndeplinească alte condiții. După ce va intra în vigoare proiectul de lege, vor fi anumite criterii de întrunit, printre care: achitarea accizelor nestinse în termen de maximum 30 de zile de la comunicare, întrucât datoriile provenite din accize nu mai sunt acoperite de acest mecanism de eșalonare. De asemenea, contribuabilii în cauză nu trebuie să dețină bunuri – altfel spus, cei care nu pot constitui garanții. Se mai pot încadra însă și aceia ale căror bunuri valorează mai puțin de 50% din sumele restante.

De asemenea, actul normativ va elimina anumite situații în crae se instituia excepția de la constituirea garanțiilor. Astfel, obligațiile fiscale de până la 5.000 de lei pentru persoanele fizice, 10.000 de lei pentru asocierile fără personalitate juridică și 20.000 de lei pentru persoanele juridice nu vor mai fi considerate excepții.

Totodată, se reduce numărul de modificări ale sistemului de eșalonare. O entitate care beneficiază de acest sistem îl va putea modifica o singură dată într-un an. În prezent, este posibil ca mecanismul să fie schimbat de două ori în douăsprezece luni, se arată într-un articol publicat de romaniatv.net.

Ce se întâmplă cu eșalonarea simplificată

În cazul acestui mecanism de eșalonare, vor fi excluse accizele, impozitele și contribuțiile sociale cu reținere la sursă. Va trebui ca orice acciză să fie stinsă la maximum 30 de zile de la data comunicării. Impozitele și contribuțiile sociale au un termen-limită de achitare de 60 de zile de la data comunicării.

De asemenea, fiecare zi de întârziere în cadrul sistemului simplificat aduce o dobândă de 0,01%. Conform noii ordonanțe, ea va fi dublată la 0,02% pe zi, însumând 7,3% anual.