Deturnare teroristă sau o oboseală a piloților?, au întrebat cei din turnul de control când echipajul unui avion nu le-a mai răspuns. Tăcerea piloților a declanșat panică, iar apoi o anchetă.
În data de 30 aprilie 2022, în timpul unui zbor al companiei aeriene ITA Airways, pe ruta New York – Roma, controlorii de trafic au trăit momente de panică în momentul în care pilotul avionului nu ar fi răspuns la apelurile centrului radar din Marsilia, care avea jurisdicție asupra zonei.
Lipsa comunicării în timpului zborului este un semnal de alertă
Controlorii de trafic nu au reușit să comunice cu avionul timp de 10 minute, determinând oficialii francezi să avertizeze Italia că aeronava ar putea fi deturnată de un terorist.
Prin urmare, situația creată de lipsa de comunicare a pilotului i-a pus pe controlorii de zbor în alertă. Astfel, centrul de control radar din Marsilia a alertat imediat Forțele Aeriene, care au trimis două avioane de luptă pentru a intercepta zborul. La vederea acestora, și în rândul pasagerilor s-a instalat panica.
Ulterior investigațiilor efectuate, s-a constatat că la bordul aeronavei, totul era în regulă și că zborul decurgea conform planului. Ca urmare, cele două avioane s-au întors la baza lor, iar avionul ITA AIRWAYS a aterizat câteva ore mai târziu, fără niciun inconvenient pentru pasagerii de la bord, pe aeroportul Roma Fiumicino din Italia.
Compania italiană de zbor ITA AIRWAYS a demarat o anchetă internă. Ce s-a aflat în urma anchetei e uimitor
Pentru a clarifica ce s-a întâmplat în cabină în acele minute de lipsă de comunicare, compania italiană de zbor ITA AIRWAYS a demarat o anchetă internă.
Pe parcursul derulării anchetei, pilotul principal a susținut că întreruperea comunicării timp de 10 minute s-a datorat unei defecțiuni a echipamentului și nu faptului că ar fi adormit.
Dar, din punct de vedere tehnic, s-a constatat ca toate sistemele testate nu prezentau probleme, respingând, astfel, afirmația căpitanului potrivit căreia întreruperea s-a datorat unor probleme cu sistemul de comunicații.
Punând cap la cap rezultatele anchetei interne, s-a ajuns la concluzia că cea mai plauzibilă ipoteză este aceea că avionul a fost pus pe pilot automat întrucât atât pilotul principal, cât și cel de-al doilea pilot ar fi adormit timp de câteva minute în timpul zborului.
Procedura permite o „odihnă controlată”
Trebuie precizat faptul că există un protocol conform căruia, unul dintre cei doi comandanți ai aeronavei are posibilitatea să adoarmă în timpul unui zbor, mai ales dacă este un zbor lung, dar cel de-al doilea trebuie să fie treaz și accesibil, a relatat Telegraph, citat de stirileprotv.ro.
În cele din urmă, întrucât declarațiile pilotului nu au fost plauzibile, compania aerienă a concediat pilotul în cauză.
Un parlamentar de centru-stânga, Michele Anzaldi, a transmis pe twitter : „Ceea ce s-a întâmplat pe zborul New York-Roma, unde ambii piloți au adormit, este foarte grav”, cerând în mod oficial, astfel, scuze din partea transportatorului de stat:
„Compania are datoria de a garanta că acest lucru nu se va mai întâmpla niciodată și trebuie să-și ceară scuze pasagerilor.”
Pe de altă parte, un purtător de cuvânt al companiei aeriene a transmis că aeronava zbura la viteză normală exact așa cum se aștepta și că siguranța pasagerilor nu a fost niciodată în pericol, zborul derulându-se pe pilot automat.