O navă blochează de cinci zile Canalul Suez, cea mai importantă cale maritimă de acest fel din lume, iar peste 200 de nave sunt blocate la cele două capete ale Canalului.
Din nefericire, printre sutele de nave blocate în Canalul Suez se află și nave românești, încărcate cu animale vii. Autorităţile Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) a constituit o celulă de criză pentru a gestiona situaţia generată de blocarea temporară Canalului Suez şi a circulaţiei navelor de transport pentru animale, informează ANSVSA.
Autoritățile sanitar veterinare au luat legătura cu proprietarii navelor care au spun că au stocuri suficiente pentru animale și că vapoarele au instalații de desalinizare în cazul în care apa potabilă se termină. Armatorii ar fi găsit chiar soluții de a realimenta în alte porturi sau de a descărca animalele în alte locuri decât destinațiile programate.
ANSVSA a instituit sâmbătă o celulă de criză. Aceștia căutate soluții pentru ca cele 130.000 de mii de animale să numoară de foame, sete, căldură sau de supraaglomerare. În acest context, au fost oprite toate navele care trebuiau să plece spre aceeași destinație.
Viorel Chioveanu, președintele ANSVSA, a declarat pentru Digi 24 că proprietarii navelor au apă și hrană pentru animale
„Momentan, navele au apă și hrană pentru animale. S-au încărcat cu o cantitate suplimentară e 25%. Sunt în așteptare în Mediterană, 5 în Marea Egee și 6 în așteptare. Opțiunea pentru cele 5 nave care sunt în Marea Egee de a se întoarce, le-am dat posibilitatea să se întoarcă pentru că sunt la distanță de 4, 5 zile e Midia. O altă măsură este de a debarca animalele în porturi apropiate, care să asigure condiții de protecție pentru animale”.
Nava care a blocat Canalul Suez a fost mișcată, însă nu suficient. Este nevoie de degajarea a cel puțin 20.000 de metri cubi de pământ și nisip, pentru a debloca cargoul uriaș, lung de 400 de metri și greu de peste 200.000 de tone.
Din informațiile oferite, anchetatorii spun că nu este eroare de pilotaj, ci o eroare de pilotaj.
Blocajul din Suez ar putea provoca o criză mondială a cafelei şi a hârtiei igienice.
În canal sunt acum blocate nave-container pline de cafea.„Vor putea cuptoarele de prăjit cafea să facă faţă la două sau trei săptămâni de întârzieri? Probabil că nu”, a declarat Raphaelle Hemmerlin, şeful departamentului logistic al producătorului elveţian de cafea Sucafina.
Blocajul canalului Suez este cel mai mare din istorie şi a survenit marţi, 24 martie, în urma eşuării navei-cargo Ever Given, cel mai mare cargo din lume, care a blocat canalul pe întreaga sa lăţime.