Evenimentele nefericite legate de Pasajul Unirii par că nu se mai termină. După ce pasajul a fost reabilitat acum câteva luni și înălțimea scăzută, necazurile sunt pe bandă rulantă. Astăzi a avut loc accidentul cu numărul opt.
Cel mai grav accident a fost cel din decembrie, când un autocar cu turiști din Grecia a fost rupt în două, o persoană a murit și mulți au fost accidentați. Deja două cauze ale accidentelor le știm de la polițiști: șoferii se conduc după GPS sau altă aplicație, dar acestea nu indică înălțimea unui pasaj; au existat mașini care au suferit modificări de înălțime (cum este și cazul celei de azi, din Ilfov).
Unul dintre cei mai buni șoferi ai țării, Titi Aur, expert în siguranță rutieră a explicat de ce se întâmplă atât de multe nenorociri în centrul Capitalei. Acesta crede că limitatorul de viteză a fost construit greșit, iar de aici vin toate problemele.
“Eu pot să garantez că peste un an și jumătate nu va mai intra nimeni cu gabarit depășit în acel pasaj”
„Se întâmplă un lucru foarte normal din punct de vedere al psihologiei traficului. De pildă, atunci când apare un sens giratoriu într-o zonă în care se mergea cu viteză, precum intrarea într-o localitate, în următorul an și jumătate după ce apare sensul sunt șoferi care se urcă pe acel sens giratoriu.
E vorba de navetiștii la perioade mari. (…) Același lucru se întâmplă și cu Pasajul Unirii. Eu pot să garantez că peste un an și jumătate nu va mai intra nimeni cu gabarit depășit în acel pasaj. Mai mult, pot băga mâna în foc că toți cei care au intrat și au avut probleme, inclusiv șoferul de pe autocarul din Grecia, au mai trecut prin acel pasaj cu mașini mari acum mai multe luni.
Dar înainte de a fi refăcut pasajul, când, practic, a scăzut înălțimea de la 3,9 metri la 3,5 metri, după ce au venit cu acel tavan fals.
“Prima dată nu se face sensul giratoriu ridicat și cu movila aceea din mijloc, ci se face din acei parapeți de plastic”
La 3,9 metri intră majoritatea camioanelor, dar la 3,5 metri o parte nu mai pot intra. Acum, bag mâna în foc că șoferul de astăzi a mai fost pe acolo, dar înainte de redeschiderea pasajului. Este acel factor psihologic peste care e cam greu de trecut.
De exemplu, la sensurile giratorii, în mod special în străinătate, în lumea civilizată, în locuri în care se înțelege strategia și unde factorul psihologic contează, prima dată nu se face sensul giratoriu ridicat și cu movila aceea din mijloc, ci se face din acei parapeți de plastic, tocmai că sigur se vor găsi unii care vor intra și nu vor fi atenți“, a precizat Titi Aur.
“Hai, domn’le, lasă-ne cu factorul psihologic”
Expertul susține că a ridicat problema factorului psihologic la Ministerul Transporturilor, dar nimeni nu l-a luat în serios. În plus, Titi Aur crede că singura soluție la pasaj ca să nu mai existe situații critice este o supra semnalizare sau o supra atenționare.
„Din păcate, într-o discuție la Ministerul Transporturilor, când am deschis subiectul de factorul psihologic, mi s-a spus: Hai, domn’le, lasă-ne cu factorul psihologic! Știm noi cum e cu el. Nu au vrut să accepte. Autoritățile noastre nu vor, nu înțeleg, nu cred, nu se implică toate până la capăt.
La acest tunel nu văd altă soluție decât o supra-semnalizare sau o supra-atenționare excesivă. După ce va trece un an și jumătate, nu vom mai avea cazuri, decât excepții. Până atunci, însă, vom mai avea astfel de cazuri“, a mai spus Titi Aur.