Actual

Actele de stare civilă se schimbă! Ce aduc noile reguli pentru cetățeni?

acte de stare civila, sursa foto antena3
sursa foto antena3

Într-o mișcare surprinzătoare, Guvernul a decis să amâne aplicarea noilor reguli privind actele de stare civilă cu încă un an. Aceste reguli, care au fost stabilite în vara lui 2022, trebuiau să intre în vigoare la data de 24 septembrie 2023. Ele vor fi aplicate abia din 24 septembrie 2024.

Printre schimbările majore pe care aceste reguli le aduc se numără posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie.

Ce se schimbă în legile de stare civilă?

Soluționarea acestora se va face în  același loc în care au fost depuse. De asemenea, actele de naștere, de căsătorie și de deces nu vor mai fi completate manual, ci vor fi tipărite.

Ordonanța de Guvern nr. 38/2023, publicată  în Monitorul Oficial, stabilește prorogarea termenului de aplicare a măsurilor cuprinse în OUG nr. 26/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă. Prin această prorogare, toate măsurile privind actele de stare civilă se vor aplica la doi ani de la apariția acestora.

Conform notei de fundamentare care însoțește noua ordonanță, se reglementează acum amânarea termenului pentru asigurarea infrastructurii informatic necesare operaționalizării SIIEASC. Termenul a fost mutat de la 24 septembrie 2023 la 24 septembrie 2024. Această amânare este necesară pentru deschiderea proiectului pilot și instruirea ofițerilor de stare civilă de la nivelul întregii țări.

Indiferent de termenul de aplicare, noile reguli stabilesc că actele de stare civilă nu se vor mai completa manual, ci informatic, și vor fi tipărite. Prin aceste reguli, se stabilește și procedura de înregistrare a actelor atunci când nu este posibilă completarea lor în sistem informatic din cauza unor probleme tehnice.

Amânarea este un lucru bun

Totodată, se detaliază modul în care se vor îndrepta erorile constatate în actele de stare civilă și în mențiunile înscrise în cadrul procedurii de verificare și validare a acestora după ce SIIEASC devine funcțional.

De asemenea, titularii actelor vor putea solicita datele înscrise în actele de stare civilă și fotocopii ale înscrisurilor care au stat la baza întocmirii lor și înscrierii mențiunilor nu doar prin persoane împuternicite, ci și prin intermediul avocaților, cu împuternicire avocațială.

Aceste schimbări semnificative  vor necesita o adaptare atât din partea autorităților cât și din partea cetățenilor.  Amânarea aplicării lor cu un an oferă mai mult timp pentru pregătirea și implementarea acestor modificări importante, potrivit avocat.net.