Ministerul Educației a anunțat lansarea în dezbatere publică a Ghidului solicitantului pentru apelul de proiecte intitulat „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”. Programul are un buget generos de 80 de milioane de euro. Ministerul a evidențiat importanța consultării publice.
„Am pus în consultare publică Ghidul solicitantului pentru apelul de proiecte «Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar». Alocăm 80 milioane de euro pentru formarea a cel puţin 100.000 de cadre didactice în dezvoltarea competenţelor-cheie pentru Pedagogie digitală, în special pentru formarea cadrelor didactice din zonele rurale şi din alte medii defavorizate, care vor avea prioritate în selecţia grupului ţintă”, a transmis, miercuri, 17 ianuarie, Ministerul Educaţiei.
Sunt alocați 80 de milioane de euro pentru formarea profesorilor
Conform documentului, pot depune proiecte:
-instituțiile de învățământ superior publice sau private
-instituțiile de învățământ acreditate sau autorizate provizoriu
-furnizorii publici sau privați de formare continuă.
Ghidul solicitantului subliniază transformările aduse de pandemie în domeniul educațional la nivel global.
„Predarea online necesită un foarte bun echilibru între deţinerea competenţelor didactice şi a cunoştinţelor tehnice specifice. Predarea online, comparativ cu predarea faţă în faţă, devine o opţiune din ce în ce mai prezentă în ultimii ani. Ea aduce multe beneficii atât cadrelor didactice cât şi elevilor. Predarea online sprijină flexibilizarea, individualizarea şi eficientizarea învăţării”, se arată în document.
Necesitatea competențelor digitale
Ghidul evidențiază, de asemenea, nevoia tot mai stringentă a cadrelor didactice de a dobândi competențe digitale avansate într-un context în care dispozitivele digitale au devenit omniprezente.
„Profesorii au nevoie de un set de competenţe din ce în ce mai larg şi mai complex. În special, omniprezenţa dispozitivelor digitale şi rolul de a ajuta elevii să devină competenţi, inclusiv digital, în societatea actuală şi pentru profesiile viitorului, impun cadrelor didactice să-şi dezvolte propriile competenţe digitale la un nivel cât mai avansat (…) Educaţia digitală are avantaje multiple, cu precădere din perspectiva resurselor umane şi a celor financiare, reprezentând, pe de-o parte, o metodă de creştere a eficienţei activităţilor de predareînvăţare-evaluare (rentabilitate crescută din punct de vedere financiar şi flexibilizarea timpului alocat pentru activităţi didactice), cât şi, pe de altă parte, un sprijin suplimentar pentru elevi şi profesori de a accesa resurse educaţionale, subiecte noi, de interes pentru generaţia actuală de elevi, instrumente tehnice de actualitate şi metode didactice inovative”, se mai arată în document.
Cu toate acestea, ghidul recunoaște și provocările asociate educației online, cum ar fi lipsa platformelor de învățare cu acces gratuit și universal, precum și insuficiența resurselor educaționale deschise pentru toate disciplinele și nivelurile de învățământ, potrivit știripesurse.