Administrația pentru Securitatea Transporturilor (TSA) a testat în liniște o tehnologie controversată de recunoaștere facială pentru verificarea pasagerilor în 16 aeroporturi naționale importante, de la Washington la Los Angeles, și speră să o extindă în toate Statele Unite, începând de anul viitor. Dacă experimentul american decurge bine, cu siguranță, modelul va fi preluat, ulterior, în toată lumea.
16 aeroporturi din SUA folosesc tehnologia de recunoaștere facială pentru verificarea actelor de identitate. În 2023 se va extinde. VIDEO
16 aeroporturi mari din SUA testează tehnologia de recunoaștere facială pentru a verifica actele de identitate și ar putea fi extinsă la nivel național, în toate statele americane, pe parcursul anului 2023.
Data viitoare când vă aflați la controlul de securitate al aeroportului, pregătiți-vă să vă uitați direct în fața unei camere. TSA vrea să vă analizeze fața, scrie presa americană.
Chioșcurile dotate cu camere de luat vederi fac o muncă care înainte era îndeplinită de oameni: verificarea fotografiilor de pe actele de identitate ale călătorilor pentru a se asigura că nu sunt impostori.
Reprezentanții TSA spun că recunoașterea facială, care a fost interzisă de orașe precum San Francisco, ajută la îmbunătățirea securității și, posibil, și a eficienței. Dar aduce, de asemenea, o tehnologie nedovedită, cu ramificații în materie de drepturi civile pe care încă nu le înțelegem, în una dintre cele mai stresante părți ale călătoriei.
După ce au apărut îngrijorări din partea cititorilor, jurnaliștii Washington Post, care s-au confruntat cu scanarea feței în timpul călătoriilor, au vrut să afle cum folosește TSA această tehnologie și care sunt drepturile oamenilor, în acest sens.
Toată lumea dorește o mai bună siguranță, dar este acest lucru cu adevărat mai sigur? Răspunsul oficialilor americani este că deocamdată nu este obligatoriu, iar programul în unele locuri nu a fost implementat pentru prima dată.
Aeroporturile americane experimentează de ani de zile așa-numita tehnologie biometrică, în urma atacurilor de la 11 septembrie 2001. Este posibil să fi văzut cum vameșii colectează informații biometrice de la pasagerii care intră în Statele Unite.
În 2019, au fost deja testate unele dintre modalitățile prin care companiile aeriene foloseau scanarea feței, pentru a înlocui cărțile de îmbarcare pentru zborurile internaționale. Pilotul de recunoaștere facială al TSA a început la Aeroportul Național Ronald Reagan Washington (DCA), pe fondul preocupărilor legate de transmiterea de virus covid prin contact, în luna august a anului 2020.
Acest sistem de verificare se numește „unu la unu”, comparând o față cu un act de identitate. Chiar dacă software-ul decide dacă sunteți un impostor, există totuși un agent uman care ia decizia finală, cel puțin deocamdată.
Cum rămâne cu persoanele care nu arată exact ca în poza de pe actul de identitate? Variațiile minore ale aspectului în timp – cum ar fi schimbarea coafurii – au un impact negativ neglijabil asupra verificării identității, a răspuns reprezentantul TSA.
Și totuși probleme există. Pentru că totodată cercetările au arătat că algoritmii de recunoaștere facială pot fi mai puțin preciși în identificarea persoanelor de culoare. Un studiu publicat de Institutul Național de Știință și Tehnologie al SUA din 2019 a constatat că ratele fals pozitive în sistemele de verificare unu la unu au fost de până la 100 de ori mai puțin precise pentru anumite categorii demografice.
Ar trebui să se îngrijoreze călătorii? „Nimeni nu ar trebui să se îngrijoreze că va fi identificat greșit. Acest lucru nu se întâmplă, iar noi lucrăm cu sârguință pentru a ne asigura că tehnologia funcționează conform celor mai înalte standarde științifice,” a precizat reprezentantul TSA, pentru media americană.
Până una, alta, foarte mulți oameni declară că nu au încredere în sistemul electronic, al cărui erori sunt deja evidente, fără a face referire și la alte aspecte, menționate tot de călători, precum drepturile omului.